Syn temnoty (Brightburn) – Žánrový experiment, který vyšel – recenze

Podvracení superhrdinského mýtu není Jamesi Gunnovi cizí. Konec konců začínal ve společnosti Troma, jejíž nejslavnější počin je žánrově těžko identifikovatelný Toxický mstitel. Sám napsal a režíroval snímek Super o psychopatovi, který se stane samozvaným superhrdinou a na mainstreamovém poli se prosadil Strážci Galaxie, kde původně čistě superhrdinský tým přetavil v bandu desperátů a vyvrženců, kteří se pohybují mezi drobnými zločiny a zachraňováním vesmíru. Tentokrát se na filmu podílí pouze jako producent. Scénář napsali jeho bratr Mark a bratranec Brian, na režisérské židli usedl David Yarovesky, který režíroval horor The Hive a hudební videoklip ke druhým Strážcům Galaxie. Film Syn temnoty je ale něčím víc, než superhrdinskou dekonstrukcí.

Snímek má zpočátku podobnou strukturu jako příběh o Supermanovi. Bezdětní manželé Breyerovi najdou na kansaském venkově ztroskotanou vesmírnou loď a v jejích útrobách nemluvně, zabalené do červené deky. Rozhodnou si jej ponechat a 12 let z něho vychovávají bezproblémového chlapce, což se ale změní do doby, než se u malého Brandona začnou projevovat navlas stejné schopnosti, jaké má muž z oceli. Navíc se k němu prostřednictvím počítače z vesmírné lodi začne hlásit jeho kulturní dědictví, a to není zdaleka tak mírumilovné, jako v případě Kryptonu.

 

Po premiéře film spousta recenzentů i diváků odmítla, protože v něm viděla nenaplnění potenciálu.Film se zlým Supermanem, to konec konců skýtá scény nejrůznější destrukce, bourání budov, shazování letadel, možná nějaký ten intelektuální souboj s hodným Lexem Luthorem. Zkrátka něco podobného, jako jsme viděli ve slavné snové sekvenci v Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti, jen na ploše devadesáti minut. O tom ale Syn temnoty není. Nejde čistě o převrácení superhrdinské role, ale o mezižánrový experiment, kombinaci dvou protichůdných vyprávěcích modů. Syn temnoty pracuje především s konceptem Supermana jako hororové postavy a zkoumá, jak v jednom filmu fungují dva navzájem se vylučující prvky; Supermanovy možnosti jej předurčují k velkolepým akcím, značně přesahujícím rámování takového hororu, jakým může být třeba slasher nebo psychologický horor. Oba často zachycují postavy na uzavřených místech a konfrontují je s hrozbou, přesahující nejen jejich chápání, ale i rozsah vědění, jaký film poskytuje divákovi. Nikdy nezjistíme, co Michaela Myerse  z Halloweenu pohání v jeho vraždění, nikdy nespatříme titulní čarodějnici ze Záhady Blair Witch, nevidíme, co zrovna dělá Freddy Krueger z Noční můry z Elm Street, když jsou všichni vzhůru. Hororoví padouši se skrývají ve stínech toho, co filmy ukazují, a postavy i diváky děsí svou neuchopitelností.

Superman oproti tomu přesahuje svůj vlastní svět a se všemi svými schopnostmi je dominantou příběhu. Samotná figura se stává spektáklem sama o sobě. Zasadit Supermana do žánru, jakým je slasher, zní dost nemyslitelně. Přesto se to tvůrcům povedlo. Supermanské schopnosti jsou v Synovi temnoty skutečně maximálně využity tak, aby co nejvíce sloužily žánru; Supersíla vylučuje možnost hrdinů se proti němu účinně bránit, jako v případě klasického slasherového zabijáka. Laserový zrak představuje ikonickou zbraň a nezranitelnost pomáhá vytvářet napětí v tom, jak a jestli vůbec je možné Brandona zastavit. Jeho superrychlost z něho dělá všudypřítomnou hrozbu, navíc filmu slouží k tomu, aby Brandon působil jako ta tajemná, neuchopitelná síla, kterou nelze pořádně spatřit, natož s ní nějak aktivně bojovat.

Syn temnoty je v podstatě mezižánrovým experimentem, jehož účelem je vyzkoušet, jak by fungoval Superman coby hororová postava. K tomuto experimentu vybrali tvůrci jeden z nejtradičnějších hororových žánrů, slasher kombinovaný s psychologickým hororem. Naštěstí se ukazuje, že to vážně funguje a Superman může být onou děsivou tajemnou postavou, proti které není obrany, a horor jej zase snese jako svého padoucha.

CSFD  IMDb KInobox.cz

Červen 6, 2019

Štítky: , , ,

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *