Analýza argumentů mluvících proti Síla se probouzí
Sedmou epizodu Star Wars máme za sebou a podle očekávání se (ta skutečná) Galaxie rozdělila na dva neslučitelné tábory – jedni považuji Síla se probouzí za omyl, se kterým nechtějí mít nic společného, druzí (a vzhledem ke globálním ohlasům si troufám tvrdit, že tato skupina je daleko rozsáhlejší) se do zatím poslední epizody zamilovali a považují ji za nejlepší možný start do nové trilogie.
Obě strany se pochopitelně navzájem přesvědčují o své pravdě a vzniká tak celá řada méně či více vyhrocených debat, především v internetových diskuzích, kde často padají ostrá slova nejen na konto tvůrců Síla se probouzí, ale i na konto těch, kterým se sedmá epizoda líbila. Mezi tuto skupinu patřím i já, přesto ale není mým cílem touto analýzou přesvědčovat druhý tábor a tvrdit, že pravda je jen na jedné straně. Dojem z filmu je vždy ryze subjektivní, a tak respektuji a toleruji jakýkoliv názor. Nicméně…
Řada z argumentů mluvících negativně o Síla se probouzí, které jsem během posledních dnů na internetu přečetl, jak v českých, tak zahraničních diskuzích, má trhliny, které bych se rád pokusil tímto článkem shrnout. Samozřejmě na každém z oněch argumentů něco pravdy bude, nicméně těch často opakovaných argumentů existuje vesměs pár a většina z nich je krátkozraká. V následujících odstavcích vysvětlím, které argumenty to jsou a proč je dobré zůstat v jejich rámci trochu nad věcí, než za ně hned tvůrce kritizovat.
(ARGUMENT 1.) Síla se probouzí parazituje na původní trilogii a „vykrádá“ jí.
(PROTIARGUMENT 1.) S tím nelze než zčásti souhlasit, ovšem je potřeba ptát se nejen „jestli“, ale také „proč“ a „jak“. Síla se probouzí už od začátku chtěla být především (ale jen do určité míry) fanouškovským filmem, což J. J. Abrams sliboval už bezprostředně poté, kdy přijal režisérský post. Fanouškovských gagů odkazujících na původní trilogii je tu celá řada, to ale sedmé epizodě vyčítat nelze, protože to bylo přesně to, co většina fanoušků od Abramse vyžadovala. Je pochopitelné, že se nelze zavděčit všem; některý divák má spíše konzervativní povahu a je za návrat k tradicím původní trilogie rád, druhý divák by naopak uvítal více inovací. Já si ovšem myslím, že Síla se probouzí přináší od každého trochu.
To, že se narativní struktura Síla se probouzí nápadně podobá čtvrté epizodě, rozhodně nelze popřít, ale také to není náhoda. Ta podobnost je účelovým tvůrčím záměrem, který se ale přímo váže na koncepci metanarace. Drtivá většina charakterů, zvlášť těch krytých hrdinským principem, následuje určitou archetypální strukturu, která je pro ně typická podle jejich postavení v příběhu, a ta je (a nutně musí být) shodná svým směrem a cílem, mění se jen okolnosti napříč jednotlivými postavami. Jestli někdo čekal nebo vyloženě vyžadoval nějaký ryze originální a inovativní přístup a příběh, byl nejen krajně naivní, ale i chtěl popírat tradici a konzervativní prostředí Star Wars. V Síla se probouzí vznikla nová generace postav, kterou provází strukturálně podobná, ale odlišně dlážděná cesta. Z hlediska koncepce Star Wars jako celku je to tak naprosto v pořádku, a to, co mnozí považují za omyl, já považuji za nejlepší možný krok, jak začít novostaré Star Wars tak, jak je milujeme.
Na základě řečeného se domnívám, že příběh, který zobrazuje Síla se probouzí a který mnozí porovnávají s příběhem Luka ve čtvrté epizodě, není její kopií, ale pouze se inspirativně drží určitých konceptuálních standardů, jež jsou ve světě Star Wars běžné a často dokonce nutné (podobný vývoj postav a jejich osudů není otázka pouze Luka a Rey, ale v kompletním kánonu Star Wars je to otázka řady dalších postav, jejichž minulost probíhala za velmi podobných okolností). Tento argument, který mnozí považují za negativní, já naopak považuji za správný a důležitý, protože napomohl tomu, že jsme nebyli svědky úplně odlišného příběhu, který by se Star Wars (kromě názvu a světelných mečů) neměl nic společného, ale příběhu, který se přímo váže na Star Wars takové, jaké je známe. Narativní podobnost se čtvrtou epizodou navíc výrazně přispívá k nostalgii po původní trilogii – Han, Leia, Hvězda smrti a řada dalších prvků jsou sice zpracovávané dle původního již existujícího konceptu, ale o to víc pokračují v tradiční linii Star Wars, přičemž ji doplňují novými postavami a příběhem, a tak místo striktního a jednorázového přechodu mezi šestou a sedmou epizodou Abrams pozvolně posunul metanaraci od jednoho bodu k druhému. To považuji za šťastné.
(ARGUMENT 2.) Řada lidí má problém s rasovou a pohlavní „emancipacizací“ postav. Jeden z hlavních hrdinů je černoch, hlavní hrdinka je žena, jeden ze záporáků je žena…
(PROTIARGUMENT 2.) Toto je argument, který dokážu pochopit, protože jsem sám toho názoru, že emancipace v umění, ani tom filmovém, by neměla mít místo, pokud k ní nesměřuje vyloženě principiálně. Nicméně, klíčovou otázkou není, zda se ve filmu objeví jeden nebo deset černochů a zda ženy zastoupí malé či velké místo v důležitosti postav. Klíčovou otázkou je výběr herců a zpracování jejich charakterů tak, aby do příběhu a obecně do koncepce Star Wars zapadaly. A v tomto ohledu jsem přesvědčen, že jak postava Finna (a výběr herce), tak postava Rey (a výběr herečky) byly velmi dobrými kroky. Oba hrají v příběhu zásadní roli a oba hrají velmi dobře, Rey dokonce mnozí (včetně mě) považují za velké překvapení a herecký objev posledních let. Stejně tak jejich postavy archetypálně odpovídají charakterovým standardům Star Wars. Neřekl bych tedy, že by některá z postav byla vyloženě rušivým prvkem, snad jen s leadtrooperem-ženou se úplně neztotožňuji, ale to je tak nepatrný přešlap a nedůležitá postava, že to lze snadno odpustit. Dokonalý film jsme přece nečekali nikdo… nebo právě možná někteří ano, a proto pak byli zklamaní.
(ARGUMENT 3.) V průběhu děje se v Síla se probouzí objevuje až příliš mnoho náhod.
(PROTIARGUMENT 3.) Ano, i to je pravda. A i zde se můžeme dočkat jednoduchého vysvětlení, třeba že jednotlivé postavy k sobě nesvedla náhoda, ale Síla. Mohl to být dokonce i Luke, který svou ohromnou silou dokázal ovlivnit chod událostí? A nebo to všechno byly opravdu jen náhody? A i kdyby, je to opravdu tak zásadní překážka, nebo jsme schopni uznat, že to k filmům tohoto typu prostě patří? Filmové zkratky pro zhutnění a zjednodušení děje se používají běžně. Není to snad lepší, než koukat na pětihodinový film, kde se hlavní hrdinové hodinu jen dopracovávají k tomu, aby se navzájem potkali? Podívejte se na původní i novou trilogii a zapisujte si v jednotlivých scénách, co všechno se v rámci příběhu stane zcela náhodou a zrovna se to tak dobře hodí pro průběh děje. Vsadím se, že takových prvků napočítáte celou řadu. Star Wars je multižánrová záležitost, která je rozvrstvena do obrovského nábožensko-politicko-akčně-fantasy-detektivního megapříběhu. A v tak rozmanitém vyprávění se prostě náhody i dějové zkratky musí objevovat, aby jej šlo atraktivně rozvíjet podle potřeb, jinak by to byla – řekněme si na rovinu – pořádná nuda. Je to tak velký problém, aby na základě něho šlo sedmou epizodu odsoudit?
(ARGUMENT 4.) Síla se probouzí obsahuje až příliš patosu.
(PROTIARGUMENT 4.) Vážně? Divili byste se, jak často se tento argument objevuje, navzdory tomu, že kromě jedné objímací scény a dvou citově zabarvených rozhovorů neobsahuje Síla se probouzí snad žádné větší nebo zvlášť výrazné patetické okamžiky. Na rozdíl od původní trilogie, kde jich každá epizoda obsahuje rozhodně více (podotýkám, že netvrdím, že Síla se probouzí je lepší, než původní trilogie, jen srovnávám, protože to dělají všichni, a zvlášť ti, kterým se sedmá epizoda nelíbila). A tím spíš na rozdíl od nové trilogie, kde je patosu opravdu jako máku, téměř v každé druhé scéně (především ve vztahu Anakin/Amidala). Takže to je argument silně mimo mísu. Ani já nejsem zastáncem takových scén, ale řekněme si na rovinu, téměř každý film nějaké obsahuje a v Síla se probouzí je jich mnohem méně, než jsem čekal.
(ARGUMENT 5.) Zničení Hvězdy smrti proběhlo až moc hladce a rychle.
(PROTIARGUMENT 5.) A jsme znovu u filmových zkratek a klíček, které obsahuje i Síla se probouzí a jsou nutným kompromisem za několik faktorů, které neumožňují určité dějové linie rozvrstvit. Sedmá epizoda se soustředí primárně na charaktery a jejich vývoj, tudíž bylo potřeba dělat kompromisy ve prospěch stopáže, a kde raději dělat kompromisy, v postavách, které budou zásadním způsobem ovlivňovat i dění dalších epizod, nebo v té „omáčce“ okolo? Zničení Hvězdy smrti proběhlo opravdu rychle a snadno, a pravdou je, že se Hvězda smrti v této epizodě objevit vůbec nemusela. Tím spíš si ale myslím, že to tentokrát nebyla zásadní dějová linie, která by určovala směr filmu, ale spíše profanouškovský nostalgický gag, jehož význam pro novou trilogii nebude zdaleka tak klíčový, jako v původní trilogii. A proto si mohli tvůrci dovolit zahrnout zde Hvězdu smrti jen jakoby mimochodem a její zničení provést řadou zkratek, které mohou vést k domněnce, že Hvězda smrti je tady vlastně zbytečně. Ano, je, a velkou měrou napomáhá myšlence, že sedmá epizoda vykrádá tu čtvrtou. Tady je ale víc než kde jinde na místě podotknout – no a?
(ARGUMENT 6.) Adam Driver do role Kylo Rena byl absolutně nevhodnou volbou, zjevem ani hereckými schopnostmi se nehodí do role, která má nahradit pravděpodobně největšího filmového antagonistu všech dob, Dartha Vadera. Stejně tak postava Kylo Rena je ubrečený a nevhodně stylizovaný záporák.
(PROTIARGUMENT 6.) Jeden z mála argumentů proti kvalitám Síla se probouzí, se kterým se ztotožňuji. Adama Drivera mnozí, včetně mě, považují za zatím největší omyl z nejnovější trilogie. To se ale týká převážně výběru herecké kapacity, kde se domnívám, že Adam Driver ani svým vizuálem, ani hereckým uměním nemá na to, aby ztvárnil tak důležitou a výraznou postavu. Na druhou stranu, mnozí novým Star Wars vyčítají i povahu Kylo Rena a to, že je „ubrečený, labilní a neschopný“. A znovu jsme u toho – no a? Po sedmé epizodě vážně chceme posuzovat charaktery postav, jejichž minulost neznáme a jejichž vývoj ještě bude pokračovat? Ti z vás, kdo viděli seriál Breaking Bad – umíte si představit, že byste posuzovali charakter Waltera Whitea po polovině první série? Nebyl by i on pak ubrečenou, nezajímavou a necharismatickou postavou? Jsem si jist, že budoucnost ukáže, nakolik bude Kylo Ren srovnatelný s Darthem Vaderem, ale vynášet nad ním (jako nad postavou) kategorické soudy už teď je krajně neobjektivní. Přece jenom, i Anakin byl svého času naivní, tvrdohlavý uplakánek. Výběr herce – kde mi nesedl ani Christiensen, ani Driver – je jiná věc. Ale mnozí podle herce posuzují i postavu samotnou; to je pochopitelně špatně a věřím, že postava Kylo Rena nám ještě má hodně co nabídnout. S maskou je navíc brilantním a myslím, že i pro mnoho kritiků Síla se probouzí dostatečně důstojným náhradníkem za Dartha Vadera.
(ARGUMENT 7.) Je minimálně zvláštní, ne-li naprosto nelogické a nerealistické, že Finn i Rey dokázali ve face-to-face boji vzdorovat silnému Kylo Renovi a Rey ho dokonce dokázala (téměř) porazit, když oba (Finn i Rey) nikdy nedrželi lightsaber v ruce.
(PROTIARGUMENT 7.) Na jednu stranu pravda. Na druhou stranu, stejně jako obě dosud hotové trilogie je potřeba posuzovat jako celek, protože na sebe přímo navazují, tak i nad touto trilogií je potřeba vynášet kategorické soudy až po skončení deváté epizody. Síla se probouzí položila celou řadu otázek, na které zatím neznáme odpovědi, ale není správné odsuzovat otázku bez odpovědi, protože odpověď může být často logická a úplně jednoduchá, jen zatím prostě nebyla zodpovězena. Sám J. J. Abrams na toto téma řekl, že v sedmé epizodě bude řada otázek, které časem budou zodpovězeny, takže myslím, že sedmá epizoda zůstala v mnoha ohledech záměrně otevřená, aby dala tvůrčí a narativní prostor tvůrcům dalších epizod.
Co se týče Finna, ten byl vychovávaný jako stormtrooper, tudíž má vojenský výcvik a musí mít nutně velmi dobré schopnosti v boji, a to jak při zacházení s blasterem, tak při boji face-to-face. Světelný meč sice ovládat neumí, ale když v boji uplatní své schopnosti a zkušenosti z výcviku stormtrooperů, může být schopen určitou dobu konkurovat i tak silnému protivníkovi, jako je Kylo Ren. Navíc mu zase tak dlouho nevzdoroval a nakonec byl stejně poražen, takže tady se žádná nelogičnost nekonala.
Další věc je, že neznáme minulost Kylo Rena, která nám ještě nebyla plně odhalena. Neznáme ani vztah Rena s jeho mistrem Snokem a nevíme tedy, co předcházelo událostem ze sedmé epizody, nevíme, jestli Snoke nezanedbal Renův výcvik (pokud jej necvičil Luke) a proto Ren v boji s lightsaberem není tak brilantní, jako v použití Síly. Neznáme ani Renovu osobní minulost, ale Síla se probouzí jasně naznačila, že je to postava především silně zranitelná, nevyrovnaná, zfanatizovaná a často upřednostňuje osobní zájmy před zájmy Prvního Řádu. Navíc neskrývaně touží po moci, jakou měl Darth Vader, a chce se mu v tomto smyslu vyrovnat. To jasně poukazuje na to, že osud Kylo Rena skrývá řadu nesrovnalostí a tajemství, která nám zatím nebyla odhalena a která mohou v příštích epizodách jednoduše vysvětlit, proč není schopen i navzdory svému vysokému počtu midichlorianů a velké schopnosti propojení se Sílou jednoduše porazit zdánlivě slabší osoby. Nemluvě o tom, že v závěrečných face-to-face bojích byl relativně vážně zraněný zvláště silným Chewbaccovým blasterem (aby bylo divákovi ukázáno, o jak speciálně nebezpečný blaster se jedná, je tam dokonce přímo pro tento účel jedna scéna, kde si Han půjčuje onen blaster od Chewbaccy, střílí do stormtrooperů a Chewbaccovi tento blaster chválí).
Prakticky totéž platí u Rey. Nevíme, jaká je její historie, nevíme, zda není dcerou Luka, to by vysvětlovalo její obrovskou sílu. Kdo jiný by mohl porazit potomka Leii, než potomek Luka? Navíc i ona zázračně dokázala se světelným mečem vzdorovat Renovi. Jak je to možné? Měl na to tak zásadní vliv Lukův meč? Prošla snad Rey v minulosti výcvikem Jediů? Han Solo v jedné scéně mluví o tom, že Luke odjel někam daleko cvičit novou generaci Jediů. Jak můžeme vědět, že toho nebyla součástí i Rey a že jí pak nebyla z nějakého důvodu vymazána paměť? Nebyla pak záměrně skryta na Jakku před Prvním řádem? Třeba Rey ve skutečnosti s lightsaberem zacházet umí, jen na tuto schopnost zapomněla.
Když čte Kylo Ren myšlenky Rey, mluví o tom, že v její hlavě vidí oceán a ostrov. V závěru filmu se Rey a Luke setkávají na malém ostrově uprostřed oceánu. Je to právě ten ostrov, kde Luke cvičil novou generaci Jediů? Je tento ostrov právě tím ostrovem, který vyčetl Ren z Reyiných myšlenek? Jak by mohla v noci usínat s myšlenkami na ostrov, na kterém nikdy nebyla? Jedině, kdyby už na něm někdy byla. I takové může být jedno z mnoha vysvětlení, které v budoucích dílech snad objasní otázky a nesrovnalosti ze sedmé epizody. Je však potřeba dát tomu šanci a narativně posuzovat jako celek až kompletní trilogii, nikoli jednotlivé epizody. Vynášet kategorické soudy nad touto epizodou už nyní by bylo jako vypnout film po jedné třetině a zabývat se tím, že položil řadu sporných otázek bez odpovědí. Otázky, které Síla se probouzí pokládá, jsou rozhodně sporné a tajemné, ale to ještě neznamená, že odpovědi na ně nebudou jednoduché, přímé a jasné a že nebudou v rámci koncepce Star Wars dávat smysl.
Když se navíc zaměříme na zdánlivě nepatrné detaily, zjistíme, že každá scéna a dokonce i každý záběr má v kontextu epizody svůj hlubší význam. Nejinak to platí i u okamžiku, kdy Kylo drží Rey nad propastí. Rey se zamyslí, začne se soustředit a nakonec se dokáže z Kylova sevření bez problémů dostat. Na co se Rey soustředila, že se jí podařilo tak intenzivně se spojit se Sílou? Pravděpodobně na hněv, který je v metanaraci Star Wars tou nejsilnější emocí. Mnohokrát to v celé sáze opakují všichni klíčoví Sithové včetně Dartha Sidiouse a Dartha Vadera. Díky hněvu dokázal porazit Obi-Wan Dartha Maula v epizodě I. (ačkoli tady je to zavádějící, protože Darth Maula Obi-Wanovy schopnosti jednoznačně podcenil) a především Luke Dartha Vadera v epizodě V. (kde to po něm dokonce přímo vyžadoval Darth Sidious, aby Luka definitivně zlákal na Temnou stranu). Když si to tedy vezmeme kolem a kolem – nevyrovnaný a vážně zraněný Kylo Ren, možná s omezeným výcvikem, který nikdy v minulosti nebojoval se skutečným soupeřem a víceméně si spíše jen hraje na nástupce Dartha Vadera, a Rey, která sice taky (možná) ještě nikdy proti nikomu nestála, ale očividně (jak naznačuje zase jiná scéna ze začátku filmu, kde se Rey dokáže s tyčí ubránit dvěma zlodějům) má určitý výcvik, možná výcvik ulice, takže má schopnosti i odvahu stát tváří v tvář silnému soupeři, navíc měla k dispozici lightsaber Luka Skywalkera, tedy pravděpodobně nejsilnější lightsaber v Galaxii, a navíc byla očividně poháněna hněvem, který je v rámci Síly nejsilnější emocí a usnadňuje spojení s ní. Navíc je s největší pravděpodobností dcerou Luka, takže by měla mít i více midichlorianů, než Kylo. Pořád vám přijde tak nereálné, že s Kylem dokázala Rey důstojně bojovat, i navzdory tomu, že na začátku filmu je interpretovaná v podstatě jako obyčejná sběračka šrotu na Jakku?
Síla se probouzí nemohla ani omylem nadchnout veškeré diváky. Na jednu stranu cílí na širokou veřejnost, na druhé straně se však zaměřuje primárně na fanoušky původní trilogie a velmi často na ni odkazuje, jak narativně, tak různými gagy, scénkami, záběry a dokonce i efekty (to, co šlo dělat reálně a nikoli počítačově, se dělalo reálně) a postprocesem (přechody mezi scénami ad.). Bylo tedy logické, že jednu část obecenstva nadchne a druhou zklame, protože někdo časté až téměř remakové odkazy na původní trilogii uvítal a nebo dokonce vyžadoval, někdo jiný naopak doufal ve více inovací a především v to, že příběh bude originálnější, než jakým je. Já si ovšem myslím následující.
Těžko se šlo zavděčit všem. Domnívám se, že řada nezodpovězených otázek zůstala otevřená cíleně, aby pro jejich vývoj byl ponechán prostor pro další dvě epizody. Síla se probouzí má v sobě velký kus z původní trilogie (a především čtvrté epizody), ale zároveň velký kus něčeho nového, velkého příběhu a velkých postav. To byl i původní záměr Abramse, který chtěl přijít s dílem, jež rozvrství novou strukturu pro budoucí generace tvůrců Star Wars, ovšem s dodržením původní koncepce a atmosféry, na které jsme byli po léta zvyklí. To se podařilo. Zda-li to někdo považuje za omyl a vyžadoval naprosto nový příběh i s novým konceptem, pak ale vyžadoval, aby Star Wars už nebyly Star Wars. Síla se probouzí se čtvrté epizodě silně podobá, ale není jejím remakem. Je jen silným, výrazným a atraktivním odkazem na ní, s tím, že si z ní bere jen to, co funguje, a zbytek zahaluje novým hávem. A právě to je ten háv, do kterého bude Star Wars zahaleno stále víc a víc.
Sedmá epizoda je start nejen do nové trilogie, ale i do nových časů, nové éry Star Wars. Abramsovi (a mimochodem i Kasdanovi, který psal scénář nejen pro Síla se probouzí, ale i pro V. a VI. epizodu) se podařilo přechod mezi jednotlivými érami přinést divákům postupně, i s rizikem toho, že se jim nebude zamlouvat podobnost s původní trilogií. Jsem si ale jist, že má-li být sedmá epizoda právě tím přechodovým můstkem, už v další epizodě se dočkáme toho, že se narace bude soustředit primárně na nově nasazený příběh a postavy, a devátá epizoda už bude ryze originální a novátorská. Jedině tak to ale budou stále Star Wars, protože ten přechod přichází pozvolně, po malých krůčkách, tak, abychom se ztotožnili s novými postavami a abychom si skoro ani nevšimli, že ta stará éra Star Wars je pryč a nahradila jí éra nová, snad stejně kvalitní, byť třeba narativně podobná.
Věřím, že můj názor sdílí velká řada lidí, a statistiky to jednoznačně ukazují, protože k prosinci 2015 má sedmá epizoda na IMDB neskutečných 88% od diváků a na Rotten Tomatoes celých 95% pozitivních recenzí od kritiků (s průměrným hodnocením 83%). Věřím, že nám tvůrci připravují stejně kvalitní epizody pro příští léta, a to nejen ty z trilogie, ale i spin-offy, na které se fanouškovská základna tolik těší. A když si všichni dokážeme připustit, že staré Star Wars jsou pryč a přichází nová generace, zjistíme, že Síla se probouzí je snad možná tím vůbec nejlepším možným způsobem, jak započít novou polomoderní a polokonzervativní éru Star Wars. V mých očích je Síla se probouzí minimálně o třídu lepší start do trilogie, než byla Skrytá hrozba, a budu se těšit, že i druhý díl nejnovější trilogie překoná nejen druhý díl nové trilogie (který mnozí, včetně mě, považují zatím za nejhorší), ale s trochou štěstí a citu snad i ten třetí, a definitivně se poslední trilogie stane tou, která bude mít větší kvality i naději, než trilogie druhá.
Předchozí řádky nejsou kategorickými soudy, jen se snaží nabídnout alternativní myšlenkový směr v souvislosti s negativními argumenty, jež se proti Síla se probouzí hojně používají. Ne každý je musí přijmout a řada fanoušků se o to ani nebude snažit. Jak jsem zmiňoval na začátku, toleruji a respektuji všechny názory, pokud jsou podložené argumentací a pokud jsou řečené skromně a se subjektivitou sobě vlastní. Ale žádám všechny, aby si uvědomili, že pocity z filmu jsou vždy individuální a ani neexistují žádné kategorické exaktní soudy, které by byly v rámci filmové tvorby aplikovatelné. Proto když vyjadřujete svůj názor, dělejte to důstojně a seriózně. Označovat Síla se probouzí za brak je velký rozdíl, než říct: „Mně se nelíbil“. I na volbě slov záleží, nemyslete si, že právě ten váš názor je pravdivý. Nikdo se nemýlí. Ani ti, kterým se film nelíbil, ani ti, kterým se líbil. Vše je ryze subjektivní. Berte to tak, respektujte i možnost, že na to někdo kouká jinak, a nedávejte narcisticky najevo, že nejste schopni přijmout žádný opačný názor, který se neztotožňuje s tím vaším, a že jen to, co tvrdíte vy, je pravda. V rámci obecné diskuze je to extrémně nevhodné a otravné.
Dodatek: Je možné a pravděpodobné, že postupně budu nějaké další argumenty doplňovat, jak na ně budu narážet v diskuzích, takže článek můžete sporadicky sledovat a v případě úprav to dám najevo použitím slova „EDIT“ na začátku článku.
Seriál článků o Star Wars
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda první: Historie
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda druhá: Společenský přesah
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda třetí: Přehled postav a děje
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda čtvrtá: Recenze na Síla se probouzí
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda pátá: Analýza argumentů mluvících proti Síla se probouzí (TENTO ČLÁNEK)
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda šestá: Star Wars Expanded Universe (PŘIPRAVUJE SE)
Latest posts by Jaroslav Thraumb (see all)
- Star Wars: Vzestup Skywalkera (The Rise of Skywalker) – Síla nostalgie zachránila důstojnost ságy – recenze - 19.12.2019
- Poslední z Jediů: Star Wars jsou definitivně zpátky. Osmá epizoda doslova přejela vesmírný svět – recenze bez spoilerů - 13.12.2017
- Rogue One: Star Wars Story – Jde to i bez Jediů – recenze - 15.12.2016
Co je na tom přesně analytického? Jen výpis několika náhodně vybraných argumentů a jejich vyvracení… místy dost chabé navíc. Film si zaslouží obhajovat proti některým nespravedlivým bodům kritiky, ale dalo se to napsat daleko lépe.