Český lev 2015 potvrdil, že o filmy mu ani tak nejde
Že samotný ceremoniál je trapný, nikoho nepřekvapí. Že sami organizátoři Českého lva ubližují českému filmu, (nejspíš) s nikým nehne.
U Českého lva už se tak nějak nečeká, že by z něj někdo udělal kvalitní zábavu. Koukáme na to prakticky hlavně proto, abychom viděli, na jaké dno narazí letos. Hranici trapnosti má už ale tento ceremoniál dávno za sebou a to, co proběhlo onoho slavnostního večera v Rudolfinu, je v podstatě jen nuda. Sledovat vítěze, kteří si musí v roce 2016 držet mikrofon a trpět tragické pokusy o humor ze strany moderátorky večera Lucie Výborné vyvolává spíše otrávené koulení očima, než pohoršení nebo škodolibé pobavení. Fakt, že filmové ceny předávají vědci, kteří s filmem nemají absolutně nic společného, vyvolává spíše smutek z toho, českou vědeckou obec zřejmě není možné dostat do českého povědomí patřičnějším způsobem. České významné vědce nikdo nezná a Lvy musí předávat „někdo,“ tak proč to nespojit a nepředstavit národní elitu prostřednictvím televizní frašky? Jediný opravdový vzruch (a záchvat panika) vyvolal sbor, zpívající „Proč bychom se netěšili,“ které se přelilo do vpravdě démonického gospelu. To ale není ten největší problém Českého lva.
Co se týče nominací samotných, nebylo příliš vzrušující sledovat pět stejných filmů „soupeřit“ o různé kategorie. Vzrušení vyvolává spíš to uvědomění, že organizátoři Českého lva vyberou pár filmů s nejsilnější propagací a tváří se, že více se toho u nás nenatočilo. Pravý opak je pravdou, českých filmů s datem vzniku 2015 je mnoho, ale politika Českého lva nás udržuje nejen v domnění, že se natočilo pár tragikomedií, ale také v domnění, že nic jiného český divák nechce. Ale on by třeba i chtěl, kdyby pořádně věděl, že něco jiného je. Jenže instituce jako Český lev konstantně udržují českého diváka v omezeném pohledu na film, čímž zajišťuje, že bude navštěvovat sponzorovaný typ filmu a tím se bude podílet na finanční mašinerii, která nepodporuje umění a nemá společného vůbec nic s láskou k filmu. Jediný způsob, jak tento status quo prolomit, je vlastní zajímání se o dění v českém filmu a o nově vznikající projekty. Protože Český lev tohle evidentně nepodporuje.
A nyní výsledky:
Domácí péče
Fotograf
Kobry a užovky
Schmitke
Ztraceni v Mnichově
NEJLEPŠÍ REŽIE
Alice Nellis (Sedmero krkavců)
Jan Prušinovský (Kobry a užovky)
Petr Zelenka (Ztraceni v Mnichově)
Slávek Horák (Domácí péče)
Štěpán Altrichter (Schmitke)
NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM
Evangelium podle Brabence
Filmový dobrodruh Karel Zeman
Mallory
Opři žebřík o nebe
Vlna vs. břeh
NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI
Boleslav Polívka (Domácí péče)
Hynek Čermák (Gangster Ka)
Karel Roden (Fotograf)
Martin Myšička (Ztraceni v Mnichově)
Matěj Hádek (Kobry a užovky)
NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI
Alena Mihulová (Domácí péče)
Jana Plodková (Ztraceni v Mnichově)
Martha Issová (Sedmero krkavců)
Máša Málková (Fotograf)
Tereza Voříšková (Laputa)
NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
Jiří Schmitzer (Padesátka)
Kryštof Hádek (Kobry a užovky)
Marek Taclík (Ztraceni v Mnichově)
Predrag Bjelac (Gangster Ka)
Tomáš Bambušek (Ztraceni v Mnichově)
NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
Jitka Schneiderová (Ztraceni v Mnichově)
Lucie Žáčková (Kobry a užovky)
Tatiana Vilhelmová (Domácí péče)
Zuzana Bydžovská (Sedmero Krkavců)
Zuzana Kronerová (Domácí péče)
NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ
Alice Nellis (Sedmero krkavců)
Jaroslav Žváček (Kobry a užovky)
Petr Zelenka (Ztraceni v Mnichově)
Slávek Horák (Domácí péče)
Tomáš Končinský, Jan Fusek, Štěpán Altrichter (Schmitke)
NEJLEPŠÍ KAMERA
Alexandr Šurkala (Ztraceni v Mnichově)
Cristian Pirjol (Schmitke)
David Ployhar (Fotograf)
Jan Šťastný (Domácí péče)
Petr Koblovský (Kobry a užovky)
NEJLEPŠÍ STŘIH
Domácí péče
Fotograf
Kobry a užovky
Schmitke
Ztraceni v Mnichově
NEJLEPŠÍ HUDBA
Fotograf
Sedmero krkavců
Schmitke
Wilsonov
Ztraceni v Mnichově
NEJLEPŠÍ ZVUK
Kobry a užovky
Sedmero krkavců
Schmitke
Vlna vs. Břeh
Ztraceni v Mnichově
NEJLEPŠÍ MASKY
Kobry a užovky
Padesátka
Sedmero krkavců
Wilsonov
Ztraceni v Mnichově
NEJLEPŠÍ KOSTÝMY
Fotograf
Kobry a užovky
Sedmero krkavců
Wilsonov
Ztraceni v Mnichově
NEJLEPŠÍ FILMOVÁ SCÉNOGRAFIE
Kobry a užovky
Sedmero krkavců
Schmitke
Wilsonov
Ztraceni v Mnichově
NEJLEPŠÍ TELEVIZNÍ FILM NEBO MINISÉRIE
Americké dopisy (Jaroslav Brabec)
Jan Hus (Jiří Svoboda)
Korunní princ (Karel Janák)
Případ pro exorcistu (Jan Hřebejk)
Správnej dres (Stanislav Sládeček)
NEJLEPŠÍ DRAMATICKÝ TELEVIZNÍ SERIÁL
Atentát (Petr Nikolaev, Jiří Chlumský)
Doktor Martin (Petr Zahrádka)
Labyrint (Jiří Strach)
Mamon (Vladimír Michálek)
Policie Modrava (Jaroslav Soukup)
Přístav (Jana Rezková, Jaromír Polišenský, Ján Novák)
Stopy života II (Tomáš Magnusek)
Vinaři II (Petr Nikolaev, Martin Kopp)
Vraždy v kruhu (Ivan Pokorný)
NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ TELEVIZNÍ FILM NEBO SERIÁL
Daleko za sluncem (Olga Špátová)
Filmová lázeň (Miroslav Janek)
Holky pod zámkem (Jiří Fedurco)
LSD made in ČSSR (Pavel Křemen)
Moto cestou necestou (hynek Bernard)
Tajemný Černobyl (Martin Hlaváček)
Výměna manželek (Jana Rezková, Ivana Křenová)
Zvláštní znamení touha (Václav Křístek)
MIMOŘÁDNÝ POČIN V OBLASTI AUDIOVIZE
Autobazar Monte Carlo
Interaktivní internetová stránka urbex.cz
Kancelář Blaník – 3. série internetového seriálu
Projekt Čistíme svět fantazie
Přínos České televize k posílení domácí tvorby v roce 2015
Zlatá 60. II
NEJLEPŠÍ FILMOVÝ PLAKÁT – nestatutární cena
Fotograf
Kobry a užovky
Schmitke
Vlna vs. břeh
Ztraceni v Mnichově
MIMOŘÁDNÝ PŘÍNOS ČESKÉ KINEMATOGRAFII
Kameraman Stanislav Milota
CENA MAGNESIA ZA NEJLEPŠÍ STUDENTSKÝ FILM – nestatutární cena
Amanitas (Jakub Šmíd)
Furiant (Ondřej Hudeček)
Happy End (Jan Saska)
Lesapán (Pavel Soukup)
Táta (Václav Huleš)
CENA PRO NEJLEPŠÍ FILM UDĚLENÁ UŽIVATELI ČSFD – nestatutární cena
Kobry a užovky