Český lev 2015 potvrdil, že o filmy mu ani tak nejde

Že samotný ceremoniál je trapný, nikoho nepřekvapí. Že sami organizátoři Českého lva ubližují českému filmu, (nejspíš) s nikým nehne.

U Českého lva už se tak nějak nečeká, že by z něj někdo udělal kvalitní zábavu. Koukáme na to prakticky hlavně proto, abychom viděli, na jaké dno narazí letos. Hranici trapnosti má už ale tento ceremoniál dávno za sebou a to, co proběhlo onoho slavnostního večera v Rudolfinu, je v podstatě jen nuda. Sledovat vítěze, kteří si musí v roce 2016 držet mikrofon a trpět tragické pokusy o humor ze strany moderátorky večera Lucie Výborné vyvolává spíše otrávené koulení očima, než pohoršení nebo škodolibé pobavení. Fakt, že filmové ceny předávají vědci, kteří s filmem nemají absolutně nic společného, vyvolává spíše smutek z toho, českou vědeckou obec zřejmě není možné dostat do českého povědomí patřičnějším způsobem. České významné vědce nikdo nezná a Lvy musí předávat „někdo,“ tak proč to nespojit a nepředstavit národní elitu prostřednictvím televizní frašky? Jediný opravdový vzruch (a záchvat panika) vyvolal sbor, zpívající „Proč bychom se netěšili,“ které se přelilo do vpravdě démonického gospelu. To ale není ten největší problém Českého lva.

kobry-a-užovky-foto-falcon-2
Co se týče nominací samotných, nebylo příliš vzrušující sledovat pět stejných filmů „soupeřit“ o různé kategorie. Vzrušení vyvolává spíš to uvědomění, že organizátoři Českého lva vyberou pár filmů s nejsilnější propagací a tváří se, že více se toho u nás nenatočilo. Pravý opak je pravdou, českých filmů s datem vzniku 2015 je mnoho, ale politika Českého lva nás udržuje nejen v domnění, že se natočilo pár tragikomedií, ale také v domnění, že nic jiného český divák nechce. Ale on by třeba i chtěl, kdyby pořádně věděl, že něco jiného je. Jenže instituce jako Český lev konstantně udržují českého diváka v omezeném pohledu na film, čímž zajišťuje, že bude navštěvovat sponzorovaný typ filmu a tím se bude podílet na finanční mašinerii, která nepodporuje umění a nemá společného vůbec nic s láskou k filmu. Jediný způsob, jak tento status quo prolomit, je vlastní zajímání se o dění v českém filmu a o nově vznikající projekty. Protože Český lev tohle evidentně nepodporuje.

A nyní výsledky:

  Domácí péče

                Fotograf

                Kobry a užovky

                Schmitke

                Ztraceni v Mnichově

 

NEJLEPŠÍ REŽIE

Alice Nellis (Sedmero krkavců)

Jan Prušinovský (Kobry a užovky)

Petr Zelenka (Ztraceni v Mnichově)

Slávek Horák (Domácí péče)

Štěpán Altrichter (Schmitke)

 

NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM

Evangelium podle Brabence

                Filmový dobrodruh Karel Zeman

                Mallory

                Opři žebřík o nebe

                Vlna vs. břeh

 

NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI

Boleslav Polívka (Domácí péče)

Hynek Čermák (Gangster Ka)

Karel Roden (Fotograf)

Martin Myšička (Ztraceni v Mnichově)

Matěj Hádek (Kobry a užovky)

 

NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI

Alena Mihulová (Domácí péče)

Jana Plodková (Ztraceni v Mnichově)

Martha Issová (Sedmero krkavců)

Máša Málková (Fotograf)

Tereza Voříšková (Laputa)

 

NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI

Jiří Schmitzer (Padesátka)

Kryštof Hádek (Kobry a užovky)

Marek Taclík (Ztraceni v Mnichově)

Predrag Bjelac (Gangster Ka)

Tomáš Bambušek (Ztraceni v Mnichově)

 

NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI

Jitka Schneiderová (Ztraceni v Mnichově)

Lucie Žáčková (Kobry a užovky)

Tatiana Vilhelmová (Domácí péče)

Zuzana Bydžovská (Sedmero Krkavců)

Zuzana Kronerová (Domácí péče)

 

NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ

Alice Nellis (Sedmero krkavců)

Jaroslav Žváček (Kobry a užovky)

Petr Zelenka (Ztraceni v Mnichově)

Slávek Horák (Domácí péče)

Tomáš Končinský, Jan Fusek, Štěpán Altrichter (Schmitke)

NEJLEPŠÍ KAMERA

Alexandr Šurkala (Ztraceni v Mnichově)

Cristian Pirjol (Schmitke)

David Ployhar (Fotograf)

Jan Šťastný (Domácí péče)

Petr Koblovský (Kobry a užovky)

 

NEJLEPŠÍ STŘIH

                Domácí péče

                Fotograf

                Kobry a užovky

                Schmitke

                Ztraceni v Mnichově

 

NEJLEPŠÍ HUDBA

                Fotograf

                Sedmero krkavců

                Schmitke

                Wilsonov

                Ztraceni v Mnichově

 

NEJLEPŠÍ ZVUK

                Kobry a užovky

                Sedmero krkavců

                Schmitke

                Vlna vs. Břeh

                Ztraceni v Mnichově

 

NEJLEPŠÍ MASKY

Kobry a užovky

                Padesátka

                Sedmero krkavců

                Wilsonov

                Ztraceni v Mnichově

 

NEJLEPŠÍ KOSTÝMY

                Fotograf

                Kobry a užovky

                Sedmero krkavců

                Wilsonov

                Ztraceni v Mnichově

 

NEJLEPŠÍ FILMOVÁ SCÉNOGRAFIE

                Kobry a užovky

                Sedmero krkavců

                Schmitke

                Wilsonov

                Ztraceni v Mnichově

 

NEJLEPŠÍ TELEVIZNÍ FILM NEBO MINISÉRIE

Americké dopisy (Jaroslav Brabec)

Jan Hus (Jiří Svoboda)

Korunní princ (Karel Janák)

Případ pro exorcistu (Jan Hřebejk)

Správnej dres (Stanislav Sládeček)

 

NEJLEPŠÍ DRAMATICKÝ TELEVIZNÍ SERIÁL

    Atentát (Petr Nikolaev, Jiří Chlumský)

    Doktor Martin (Petr Zahrádka)

    Labyrint (Jiří Strach)

    Mamon (Vladimír Michálek)

    Policie Modrava (Jaroslav Soukup)

    Přístav (Jana Rezková, Jaromír Polišenský, Ján Novák)

    Stopy života II (Tomáš Magnusek)

    Vinaři II (Petr Nikolaev, Martin Kopp)

    Vraždy v kruhu (Ivan Pokorný)

 

NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ TELEVIZNÍ FILM NEBO SERIÁL

    Daleko za sluncem (Olga Špátová)

    Filmová lázeň (Miroslav Janek)

    Holky pod zámkem (Jiří Fedurco)

    LSD made in ČSSR (Pavel Křemen)

    Moto cestou necestou (hynek Bernard)

    Tajemný Černobyl (Martin Hlaváček)

    Výměna manželek (Jana Rezková, Ivana Křenová)

    Zvláštní znamení touha (Václav Křístek)

MIMOŘÁDNÝ POČIN V OBLASTI AUDIOVIZE

Autobazar Monte Carlo

Interaktivní internetová stránka urbex.cz

Kancelář Blaník – 3. série internetového seriálu

Projekt Čistíme svět fantazie

Přínos České televize k posílení domácí tvorby v roce 2015

Zlatá 60. II

 

NEJLEPŠÍ FILMOVÝ PLAKÁT – nestatutární cena

Fotograf

                Kobry a užovky

                Schmitke

                Vlna vs. břeh

                Ztraceni v Mnichově

 

MIMOŘÁDNÝ PŘÍNOS ČESKÉ KINEMATOGRAFII

Kameraman Stanislav Milota

 

CENA MAGNESIA ZA NEJLEPŠÍ STUDENTSKÝ FILM – nestatutární cena

Amanitas (Jakub Šmíd)

Furiant (Ondřej Hudeček)

Happy End (Jan Saska)

Lesapán (Pavel Soukup)

Táta (Václav Huleš)

 

CENA PRO NEJLEPŠÍ FILM UDĚLENÁ UŽIVATELI ČSFD – nestatutární cena

   Kobry a užovky

Březen 6, 2016

Štítky:,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *