Fargo – šialené príbehy z amerického malomesta ožívajú na televíznej obrazovke – recenze pilotu

Každý si istotne dobre spomína na slávny film bratov Coenovcov z roku 1996, ktorý v sebe miesil mrazivý thriller s kriminálnou zápletkou, brutalitou a čiernym humorom. Atmosféra a zvláštna poetika absurdného príbehu zo zasneženej Minnesoty dovolili divákovi sledovať počínanie postáv vo všedných situáciách vyvolávajúcich dojem banálnosti; vzápätí však vyústili do kolotoča vrážd, sprevádzaných cynickým humorom. Dianie v malom, na prvý pohľad nudnom mestečku tak dostalo úplne nový rozmer a diváci lahôdku, ktorej roky neubrali na napínavosti a zábavnosti.

background

V poslednej dobe sa stáva populárnym trendom naviazať na slávne a obľúbené filmy seriálom, ktorý síce kráča v ich stopách, ale ponúka trochu iný pohľad na známy príbeh. Niektoré série sa k nemu vracajú v podobe prequelu (Bates Motel, pripravovaný Gotham), iné popisujú udalosti z filmu z trochu iného pohľadu (From Dusk Till Dawn: The Series). Nové Fargo, ktoré pomohol odštartovať renomovaný seriálový režisér Adam Bernstein (zodpovedný mimo iného aj za Breaking Bad) sa vydalo inou cestou. 10-dielna séria je koncipovaná ako antológia krátkych príbehov, ktoré sú do istej miery prepojené najmä vďaka postavám. Pilot práve pod Bernsteinovou taktovkou vykazuje tieto prvky celistvého epizodického deja, ktorý síce do istej miery zakončuje, ale necháva pootvorené zadné dvierka pre prípadné zasahovanie preživších postáv do ďalšieho diania.

Fargo-television-series-martin-freeman

Hlavným „hrdinom“ pilotu je Lester Nyygard (Martin Freeman), priemerný poisťovací agent, ktorému sa v práci ani domácnosti, ktorú zdieľa s trochu otravnou manželkou, príliš nedarí. Od rána je zahrnutý problémami a vlastnou vinou príde o potenciálnych zákazníkov. Navyše po stretnutí so svojim dávnym spolužiakom zo školy v sprievode dvoch synov, ktorý ho rád šikanoval, končí v nemocnici s rozbitým nosom; jednoducho ten najhorší deň, aký si vie predstaviť. V nemocnici stretne zvláštneho tuláka, ktorý sa mu predstaví ako Lorne Malvo (Billy Bob Thornton). Ponúkne sa zbaviť ho problému s bývalým spolužiakom a jeho synmi; stačí jediné slovíčko. Ani nevie ako, odrazu sa Lester ocitá vo víre udalostí, ktoré sa skončia veľmi nepekne…

38472

Zo začiatku, a vlastne aj neskôr pilot silno pripomína pôvodný film – od úvodných titulkov sprevádzaných príjazdom auta po zasneženej ceste, cez hlavnú postavu pripomínajúcu hlavného hrdinu pôvodného filmu Jerryho Lundegaarda (podobnosť je zrejmá aj zo samotného mena) svojimi finančnými ťažkosťami či pracovnými nezdarmi. Je rovnako nešikovný, nepraktický a viac než čímkoľvek iným je skvelou komickou figúrkou, v ktorej Martin Freeman zúročil svoje dlhoročné skúsenosti a charizmu z komédií či seriálového Sherlocka. Podobnosť je tu aj v mnohých scénach a záberoch, odkazujúcich na originál bratov Coenovcov, ale aj hudobných motívoch. A dôjde aj na policajtku. No a samozrejme skvelý humor, ešte väčšia porcia nekompromisnej brutality a zostáva aj zvláštna poetika a nádych všednosti. Tu sa však väčšina podobností končí – príbeh sa po pár minútach začne rozvíjať úplne iným smerom, pomaly pribúdajú nové postavy a nečakané, miestami až šokujúce zvraty. K tomu výrazne prispieva aj opozitná postava ku Nyygardovi – druhým najzaujímavejším hráčom ruskej rulety je spomínaný podivný tulák Lorne Malvo. Billy Bob Thornton v roli tajomného muža putujúceho zamrznutou krajinou s nejasnými zámermi exceluje a nech sa Martin Freeman snaží, ako chce, práve Thornton je skutočným, ale zďaleka nie jediným ťahákom. Jeho postava dáva príbehu zo začiatku príchuť mysteriózna, neskôr ešte znásobuje mrazivý efekt pri sledovaní. Počas pilotu sme mohli vidieť aj ďalšie známe tváre, napr. Colina Hanksa v úplnom závere.

fargo3

Bratia Coenovci dlhé roky platili (a v podstate ešte stále platia) skôr za hviezdy nezávislej scény amerického filmu, než klasickej produkcie pre masy. Preto trochu zamrzí, že pre oslovenie širšieho publika a v prospech zrozumiteľnosti bol obmedzený napr. povestný minnesotský prízvuk, ktorý v origináli robil z prakticky každej prenesenej vety nesmrteľnú hlášku. Bernstein má však v rukáve toľko es, že má šancu slávny film prekonať. Zostáva už len dúfať, že si seriál udrží extrémne vysoko nastavenú latku kvality a zábavnosti, a z nového Farga sa môže stať niečo viac, než „len“ hit sezóny. Potenciál na to rozhodne má.

USA, 2014, 10×70 min
Adam Bernstein
Scénář: Noah Hawley
Kamera: Matthew J. Lloyd
Hrají: Joshua Close, Shawn Doyle, Julie Ann Emery, Martin Freeman, Colin Hanks, Glenn Howerton, Joey King, Brian Markinson, Bob Odenkirk, Susan Park, Oliver Platt, Billy Bob Thornton, Kate Walsh, Leah Cairns, Adam Goldberg, Allison Tolman, Keith Carradine

Květen 8, 2014