Fašounci zahnali ježka Sonica, Profesor X se objevuje v Legion a Rambo zachraňuje ranč
Ústupky fanouškům, přetáčky Nových mutantů, nová podoba Profesora X, nádherný trailer k Temnému krystalu a neúnavný Rambo.
Ježek Sonic se odsouvá na příští rok, aby mohli tvůrci v klidu přepracovat design titulního ježka. Hysteričtí fanoušci totiž po prvním traileru málem zbořili internet kvůli jeho bizarnímu vzhledu a studio Paramount se rozhodlo jim ustoupit. Abych v tom udělal jasno, nechci se nijak zastávat Soníkovy podoby, nebo traileru obecně. Jeho vzhled se mi nelíbí, trailer vypadá fakt špatně a jako člověk, jenž vyrostl na dvou animovaných seriálech, které u nás kdysi dávno běžely, bych na film nešel. I tak vidím rozhodnutí studia Paramount jako problematické. Jedním z těch menších problémů je, že fanoušci si často protiřečí a kromě filmařů chrlí jed i po sobě navzájem, takže udělat film, jenž je všechny uspokojí a zamezí jejich mrmlání, je v podstatě nemožné. Další věc je, že fanoušci nejsou tvůrci. Ano, je to film „pro ně,“ a mohou se rozhodnout, zda se jim film líbí, či nikoliv. Ale není to jejich vize, a požadovat zásahy do filmu ani není jejich místo. Ústupky fanouškům jsou navíc cestou do pekel, jak ukázali třeba Hadi v letadle. Nebo filmy DCEU, v nichž je vše stylizované jako na komiksových stránkách i v populárních videohrách, ale je to nuda. Oproti tomu batmanovská trilogie Christophera Nolana, Batman Tima Burtona nebo Singerovi X-Men šly tvrdě proti fanouškovským očekáváním a narážely na odpor, přesto jsou tyto filmy dodnes opěvované těmi samými fanoušky.
Nechat se zastrašit fanoušky by znamenalo, že bychom neměli třeba skvělého Michaela Keatona v roli Batmana, protože fanoušci ostře protestovali proti němu, jeho tehdejšímu statusu komediálního herce i proti jeho bradě. Nenatočil by se Kmotr, proti jehož natočení se organizovaly protesty v Madison Square Garden. A kdyby se Kevin Smith zalekl fanoušků Bible, jež mu ze samé křesťanské lásky posílali e-mailem výhrůžky smrtí, asi bychom neměli ani jeho výtečné Dogma. Navíc je třeba si uvědomit, že fanoušci adaptované franšízy nejsou jediní lidé na světě, kteří se na film budou dívat. A nejsou ani tvůrci filmu. Film (i ten nejkomerčnější), je hlavně umění, a umějí je o vlastním vyjádření, komunikaci, provokaci a stání si za svým pohledem na danou věc. Ústupek fanouškům, jaký udělali tvůrci Ježka Sonica, je čirá zbabělost.
Další nepříjemnou záležitostí tohoto týdne jsou další přetáčky komiksových Nových mutantů. Těžko říct, o co se Foxové vlastně snaží, a jestli vůbec kdy měli nějakou jednotnou představu, co od filmu vlastně čekají. Momentálně přetáčky brzdí organizační problémy a těžká snaha dostat všechny zúčastněné herce opět na plac. Je škoda, že film se současně nejslibnějším x-menovským potenciálem – spojení superhrdinského komiksu s hororem – se dočkáme až kdoví kdy. X-menovská franšíza byla vždy odvážnější, než marvelovky či DCEU, a vycházelo jí to, takže lze jen těžko pochopit, proč je spojení s hororem takový problém.
O to více potěšující je další teaser na Legion. V závěrečné sérii konečně uvidíme Davidova otce, Charlese Xaviera, jehož si zahraje Harry Lloyd. Už nějakou dobu bylo jasné, že James McAvoy ani Patrick Stewart se v této roli neobjeví, a že Legion je zřejmě zasazený v nějaké paralelní realitě, která nijak nesouvisí s žádnou filmovou linií. Trailer toho zase tolik neukáže, v podstatě jen mladého Xaviera, jenž vyrábí Cerebro. Na rozdíl od pojetí První třídy jsou jeho výroba a první použití podány znepokojivě, s temnými hudebními tóny a temným svícením, a dá se předpokládat, že Xavierův úmysl najít další mutanty byl na začátku celého hrůzného konfliktu s démonickým Faroukem.
Dalším seriálem, který vypadá hodně, hodně dobře, je fantasy seriál The Dark Crystal: Age of Resistance. Série je prequelem ke kultovní loutkové fantasy z roku 1982 Temný krystal. Film, v němž v podstatě nikoho jiného než fantastické loutky neuvidíme, mohl na první pohled vypadat jako podívaná pro děti, měl ale docela temné pojetí, protože roztomilé loutky byly ohrožovány (a zabíjeny) dost hnusnými loutkami. Seriál sází na výstavbu světa, který diváci filmu už znají, a kombinuje propracované CGI s opravdovými loutkami. Výsledkem je vizuální nářez, který chci sakra vidět. Navíc to vypadá jako starý dobrý dobrodružný příběh boje dobra proti ohyzdnému zlu a záchraně světa, což je něco, čím se fantasy žánr obvykle vyznačuje. Žádné složité politické hry a vztahy. Trailer toho ale o příběhu zase tolik neříká, soustředí se na fascinující zpracování lákavého fikčního světa.
Název filmu Rambo: Last Blood naznačuje, že s traumatizovaným veteránem se setkáváme opravdu naposledy. Johna Ramba jsme naposledy viděli, jak se konečně vrací na rodný ranč. Trailer na pátý díl ale naznačuje, že ani tady štěstí a klid nenachází a tentokrát bude muset zmasakrovat celý drogový kartel. Sylvester Stallone shodil typické rambovské háro, a protože ve filmech zabíjí lidi po celou svou kariéru, je třeba ukázat všechny atributy jedné z jeho nejslavnějších postav – slavná rambo-kudla, luk a šípy i líčení guerillových pastí. Není pochyb, že tohle je film s Rambem, tentokrát ovšem přemístěný z lesů, džunglí a pouště do bezmála westernových kulis arizonského venkova. V podstatě o nic jiného, než ukázat, že Rambo jde zase do akce, upoutávce nejde. Rambovská série přitom mívá o dost hlubší sociálně a policicko-kritický podtext; první film byl o hořkém vztahu amerických občanů ke svým veteránům, druhý díl o hořkém vztahu americké vlády ke svým veteránům, třetí vyjadřoval podporu afghánskému lidu v boji proti Sovětskému svazu a čtvrtý poukazoval na situaci v Barmě, zároveň se ale zaobíral věčným dilematem mírové cesty a někdy nezbytného násilí, a kladl si otázku, zda lze vůbec žít mírumilovně. Pátý díl se bude podle všeho zabývat problematikou organizovaného zločinu a nemožnosti útěku před minulostí, ale trailer jde prozatím jednoduchou cestou Rambo vs. gangsteři.