Hobit: Bitva pěti armád (The Hobbit: The Battle of the Five Armies) – Jak dopadla poslední návštěva Středozemě? – recenze

Lotrofilové, vytaste kapesníky, hobití hejtři, fanfáry. Hobit po třech letech velice těžkopádně došel až na konec neočekávané cesty. Jak dopadl závěrečný kus středozemské skládanky, která se knižní předlohy už tolik netýká? Ale jo, poměrně dobře.

the-hobbit_the-battle-of-the-five-armies_still_dwarves

O tom, jak je Hobit natahovaný a předigitalizovaný, se napsaly mraky řádků už u předchozích dílů. Peter Jackson se dostal do nemilé pozice, neboť prostě nové lotrovské dobroružství neukočíroval tak, jak všichni opojení Pánem prstenů doufali. Nicméně, kultovní Frodovu strastiplnou výpravu do Mordoru mu už nikdo nevezme. Krom kritiků a fanoušků nezabodoval ani u peněženek, osud dalších případných návštěv Středozemě je tak stále nejistý. A i když je Bitva pěti armád nejlepším dílem, reputaci si spravit plně nedokázal.

Bitva pěti armád má konečně správné tempo a spád. Není zde pasáž, která by vyloženě nudila, což bylo nejnepříjemnější překvapení předchozích instancí. Příběh odsýpá, dějové linky se začínají slévat a Hobit tak konečně nepůsobí roztříštěně. Úvodní bitva se Šmakem vyznívá bohužel do ztracena, další příklad píchnutí u srdce, že natahování pohádkové knížečky opravdu nebylo nejšťastnější. Což ještě stvrdí emočně i vizuálně působivé vyhnání Saurona, kdy navrátivší se Galadriel za svou děsivou mocí neukryje fakt, že celé tohle odkazování na Pána prstenů bylo úplně zbytečné pro podstatu hlavního příběhu.

Pozitivní naopak je, že postavy dostávají o něco větší hloubku, nejsou divákovi už tak ukradené a mají co říci. Z domyšlené Tauriel se vyklubala nejsilnější ženská hrdina celé franšízy, Lukovi Evansovi v roli Barda se během jednoho filmu povedlo udělat nejsympatičtější postavu celé trilogie. Samotná bitva sice nedosahuje epičnosti a osudovosti ani jedné z Pána prstenů, ale Jacksonovy nápady udrží divákovu pozornost o mnoho spolehlivěji, než předešlé animované eskapády ústřední trpasličí výpravy.

Hobit: Bitva pěti armád je stále velice nadprůměrné fantasy, které však doplatilo na „dokonalost“ Pána prstenů a nedokáže zachránit trilogii jako celek. Spousta scén by potřebovala prodloužit, což je vlastně opačný efekt oproti Neočekávané cestě a Šmakově dračí poušti. Jackson se trochu utopil ve vlastním trademarku, ale pořád si myslím, že by si Středozemě zasloužila někdy v budoucnu další návštěvu.

Autor recenze: David Bulawa

USA / Nový Zéland, 2014, 144 min
Peter Jackson
Předloha: John Ronald Reuel Tolkien (kniha)
Scénář: Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson, Guillermo del Toro
Kamera: Andrew Lesnie
Hudba: Howard Shore
Hrají: Martin Freeman, Evangeline Lilly, Luke Evans, Hugo Weaving, Orlando Bloom, Cate Blanchett, Ian McKellen, Christopher Lee, Richard Armitage, Benedict Cumberbatch, Lee Pace, Manu Bennett, Billy Connolly, Aidan Turner, Ian Holm, Mikael Persbrandt, James Nesbitt, Bret McKenzie, Graham McTavish, Stephen Fry, Sylvester McCoy
Prosinec 16, 2014