Krampus: Táhni k čertu (Krampus) – Odvrácená tvář Vánoc – recenze

Vánoce jsou pro většinou z nás obdobím pohody, cukroví a dárků. Ovšem pro jednu rodinku se nejpopulárnější svátek změnil v noční můru.

Teenager Max je členem naprosto obyčejné rodiny, jejíž struktura je vše, jen ne idylická. Lidé, které pojí stejná krev a jméno, spolu nedokážou vycházet.  Na svátek přijede na návštěvu Maxova teta se svou rodinou, která je poněkud výstřední. To při snaze navodit ducha klidu a lásky moc nepomáhá. Mladý hrdina, frustrovaný tím, že všechny více zajímají dárky a vtipy na adresu druhých, si začne přát jediné – aby Vánoce zmizely a všechno bylo jako dřív. Toto přání se mu vyplní, avšak jinak než asi čekal. Chatku, která je kvůli vánici odříznutá od zbytku civilizace navštíví totiž Krampus. Ten je jakýmsi zlým stínem Santy Clause a na rozdíl od něj nedává, ale jen bere. Trestá totiž ty, kteří chtějí zničit svými přáními ducha Vánoc a tak si došlápl v tomto případě na Maxe a jeho rodinu. Všechny začne terorizovat svými démonickými pomocníky skládajícími se ze zlých perníkových panáčků a různých hraček spojených s Vánoci. Max začne svého přání litovat, ale to už je pozdě…

krampus

Celý příběh vymyslel Michael Dougherty, kterého je možné znám především díky jeho scénáristické práci. Napsal například scénář k druhým X-Menům či k Superman se vrací. Stejné role se chopil i zde, pomocníky mu byli Todd Casey a Zach Shields. Společně vytvořili bizarní jsou dostačující. Co však stojí za výtku, jsou postavy. Jejich chování a uvažování je značně klišovité a nepřináší světu zhola nic nového. Dialogy jsou někdy až naivní a nemohu se zbavit dojmu, že někdy naprosto zbytečné. Na druhou stranu se tvůrcům povedlo originálně zachytit nejrůznější Krampovy pomocníky a pochvalu si zaslouží i za animovanou část vysvětlující původ vánočního zabijáka. Ta připomíná Burtonovy filmy.

Co se herců týče, žádná velká hvězda ve filmu není. Adam Scott jakožto hlavní hrdina dostal největší prostor. Jeho dávka chrismatu sice není velká, ale hrát vcelku umí. Fanoušky božího seriálu Fargo jistě potěší Allison Tolman, která však měla tentokráte roli jednodušší než ve zmiňovaném seriálu. Roli ustarané matky zvládla dobře. Třetí hereckou osobností, kterou je možné vyzdvihnout, je Toni Collette rovněž v roli matky. Avšak na rozdíl od své kolegyně dává postavě větší rozměr.

Celkově je Krampus: Táhni k čertu příjemnou podívanou, která nás na chvíli vytrhne z kolotoče klišovitých a lásku prosazujících vánočních filmů. Pokud si myslíte, že je Santa Claus moc hodný, dejte šanci o jeho něco zlomyslnějšímu příbuznému Krampusovi. Nečeká vás sice jízda vašeho života, ale jako jednohubka svůj účel splní.

Režie: Michael Dougherty
Scénář: Michael Dougherty, Todd Casey, Zach Shields
Kamera: Jules O’Loughlin