Městečko Záhad (Gravity Falls, 2012) – Kouzlo nenápadné komplexnosti – recenze

Věříte, že animovaný seriál pro děti může plně zastoupit mysteriózní pecky typu Twin Peaks nebo Stranger Things, a přitom si zachovat lehkost dětských kreslených příběhů? Seriál Městečko Záhad tohle přesně splňuje. Navazuje na tradice a vypravěčské postupy, které oba zmíněné seriály využívají k úspěchu a podání dobrého příběhu.

Pojmenujme si to třeba maloměstský horor. Odehrává se v nenápadném malém městečku a představuje několik zdánlivě nesouvisejících linií a odkazů na vypravěčské tradice, které zastřešuje ústřední nadpřirozená zápletka. Takový je animovaný seriál Městečko Záhad (Gravity Falls) stanice Disney Channel. Jeho hlavní postavy jsou dvanáctiletá dvojčata Dipper a Mabel Pinesovi, které rodiče pošlou na letní prázdniny k jejich prastrýci Stanovi. Ten vede upadající muzeum kuriozit pro turisty a je to v podstatě takový buranštější strýček Skrblík, který nikdy nezbohatl. Zvídavý Dipper a věčně optimistická Mabel záhy objeví tajemstvím opředený deník, který je klíčem k některým paranormálním jevům, jež se v městečku odehrávají. Během seriálu dvojčata společně s frajerskou brigádnicí Wendy a Stanovým nedovtipným zaměstnancem Soosem odhalují nejen stále více nadpřirozených aspektů oregonského venkova, ale také temná tajemství některých obyvatel městečka. Jak se stále více záhad objasňuje, skládají dílčí události komplexní celkový obraz, z něhož do popředí stále více vystupuje tajemná trojúhelníková postava v cylindru. K nadpřirozenu seriál přistupuje dost široce. Najdeme tu zmutovaná zvířata, magické předměty, pomstychtivé duchy, oživlé postavičky z arkádových videoher, skřítky, tajně řídící chod golfového hřiště, snové démony, mořského muže nebo dávno zapomenuté mimozemské technologie.

Městečko Záhad přitom není jenom Akty X pro děti, ale odkazuje i na určitou vyprávěcí tradici dětských dobrodružných filmů nebo hororů. K těm obvykle patří akčnost, humor a důraz na rodinné nebo kamarádské vazby, stejně jako mrazivé a vyloženě hororové momenty, vyvažující element bezstarostného dětství. Různé epizody i seriál jako celek tak připomínají snímky Stůj při mně, Rošťáci, Noc hrůzy, Vrata do podsvětí nebo To. Případně v něm můžeme hledat podobnosti se seriály, jako Bojíte se tmy nebo Husí kůže. Městečko Záhad se po vzoru této tradice blíží lehké a vtipné zábavě pro diváky 12+, ale zároveň místy vyzněním přechází do mrazivého hororu. Přitom seriál postupně posiluje svou práci s otázkami a odhalování složitosti svého fikčního světa. Každý vyřešený případ, každá zodpovězená otázka, každý krok k totožnosti autora tajemného deníku vede k další záhadě.

Téměř všechny bizarnosti, na které hrdinové během seriálu narazí, se pak postupně složí do komplexní mytologie a historie, odhalující široký, lidské chápání přesahující vesmír za jedním ospalým městečkem. Po seriálu jsou roztroušeny náznaky, že se v tomhle světě děje daleko víc, než vidíme, ale stejně jako postavám je nám dovoleno spatřit jen to, co se náhodou dostane do popředí. Městečko Záhad není jenom zábavný animák říznutý hororem, ale dokonale promyšlené dílo o skrytém světě netušeného fantastična, jehož pouhé střípky působí velké problémy v našem světě. To vše je zabaleno do jednoho prázdninového dobrodružství dvou výstředních, ale sympatických děcek, které musí svést těžký boj s nadpřirozeným zlem. Stejně jako Stranger Things, které ozvláštňují příběh pomocí přímých odkazů na osmdesátkové klasiky, a Městečka Twin Peaks, jež své vyprávění řídí odkazováním na tradice telenovel, které paroduje, i Městečko Záhad využívá dětské dobrodružné filmy a horory, aby podložilo vyprávění. Přitom nezůstává v rovině hororu a mysteriózního thrilleru, především je dobrodružnou komedií o síle rodinných vazeb. Rodina Pinesových je na první pohled stejně dysfunkční jako městečko, kde se seriál odehrává, ale stejně jako městečko se dokáže semknout a vytvořit pevný celek. Stejně působí seriál samotný; na první pohled se zdá, že jde o striktně epizodické vyprávění, kde dvojčata v každé epizodě vyšetřují paranormální jev, který nijak nesouvisí s paranormálním jevem v další epizodě. V posledních epizodách vše zaklapne do funkčního celku a před divákem vyvstane komplexní a sevřený příběh o tom, že semknutí rodiny a přátel je tou nejmocnější silou. Jestli dáte Městečku Záhad šanci, poznáte zábavnou a chytře napsanou srdcovku, ke které se budete rádi vracet.

CSFD  IMDb  Kinobox.cz