Muž se zlatou paží (Man with Golden Arm ) – Feťák podle šablony Hollywoodu – recenze

Režisér Otto Preminger se narodil jako privilegovaný syn respektovaného advokáta, který i přes politické a mocenské změny na začátku 20. století dokázal vždy vytvořit stabilní zázemí pro svou rodinu a poskytnout svým dětem kvalitní právnické vzdělání. Mladý Preminger ale nechtěl provozovat právnickou praxi jako jeho otec. Chtěl se stát divadelním hercem. Poté, co dokázal úspěšně žonglovat zároveň se studiem na univerzitě a s angažmá ve vídeňském divadle, usedl nakonec na režisérské křeslo v Hollywoodu, které pro něj připravili zakladatelé 20th Century Fox, Joseph Schenck a Darryl Zanuck.

 Man-With-the-Golden-Arm3

Tento divadlem odchovaný režisér s kvalitním vzděláním, řemeslnou obratností a solidním zázemím natočil v 50. letech několik filmů, které otřásly tehdejšími cenzorními konvencemi a které se nebály dotýkat tehdy tabuizovaných témat. Jeho komedie The Moon is Blue (1953) vzbudila silné negativní reakce u katolické církve kvůli používání slov jako „panna“ nebo „těhotná“. Hrdinové Premingerova právnického dramatu Anatomie vraždy (1959) otevřeně diskutují nad tématem znásilnění. A v neposlední řadě, jeho snímek Muž se zlatou paží (1955) vypráví příběh drogově závislého recidivisty Frankieho.  Právě tento film zasadil jednu z prvních ran do torza praktik tehdejší hollywoodské cenzury a předznamenával její přerod.

Film sleduje osud čerstvě propuštěného trestance, kterému nikdo neřekne jinak než Frankie „the Machine“ (Frank Sinatra). Ten je po svém návratu z vězení odhodlán seknout se vším, co by mohlo ohrozit jeho zotavení z drogové závislosti. To ale znamená, že musí přestat s tím, co mu dosud šlo nejlíp: rozdávat karty. Frankie „the Machine“ je rozhodnutý, že se stane Jackem Duvallem, uznávaným a slavným bubeníkem s čistým štítem a spořádaným životem. Doma ale na něho čeká jeho zdánlivě invalidní partnerka Zosh (Eleanor Parker), ke které cítí morální obligaci a o kterou se musí postarat. Krok po kroku, kousek po kousku Frankie zapadá do starých kolejí ilegálního gamblerství a drogové závislosti, přičemž jediným světlem na konci tunelu je Molly (Kim Novak), se kterou očividně sdílí vzájemné city a která to s ním jako jediná myslí upřímně dobře.

 man-with-the-golden-arm

Celý film je natočen s vysokou mírou řemeslné preciznosti. Zatímco dnes se spokojíme se zeleným plátnem, tehdejší divák pluje s kamerou rozsáhlou scénou, která je vytvořena z obrovských studiových kulis propracovaných do posledního detailu. Pomocí zvyšování a snižování intenzity jazzového podkresu a zvětšování a zmenšování velikosti záběrů je budováno takové napětí, které nenechá chladným ani dnešního otrlého diváka. Látka je předkládána srozumitelně s dostatkem vodítek a motivace jednotlivých postav jsou zjevné. Herecké výkony (zejména ten Sinatrův) jsou opravdové a dodávají filmu akcent.

Problém filmu ovšem tkví v konfliktu s jeho předlohou. Tou je stejnojmenný román Nelsona Algrena (1949). Preminger, jakožto prominentní a privilegovaný synek, jež si sice musel vybojovat své místo v Hollywoodu, ale nikdy nepoznal pravou bídu života nižší třídy, vypráví příběh muže na chvostu společenského žebříčku. Důsledkem je zdání určité plochosti, naivity a vyumělkovanosti příběhu. Jakoby postavy žily ve světě, kde máte vždy co do pusy. Kde s trochou obratnosti pokaždé narazíte na způsob jak si vydělat peníze. Kde máte vždy střechu nad hlavou a váš bytný nemá problém počkat než zaplatíte další nájem, nebo kde vám vždy někdo koupí drink.

Avšak toto zdání není způsobeno pouze Premingerovým původem. Odklon od literární předlohy, kde se hrdina potýká s opravdovými existenciálními problémy, byl způsoben i snahou přiblížit se širšími publiku, které by se jen těžko ztotožňovalo s vyfetovaným recidivistou z nižší společenské kasty, než je publikum samo. Z tohoto důvodu musel Preminger spolu se scenáristou Walterem Newmanem učinit určité kompromisy, jež ubírají na síle jinak perfektní filmové sondě do života drogově závislého trestance v 50. letech v USA.

CSFD  IMDb  Kinobox.cz

Hodnocení autora:

[starreview tpl=16 size=’30‘]

USA, 1955, 119 min
Režie:
Otto Preminger
Kamera: Sam Leavitt
Hudba: Elmer Bernstein
Hrají: Frank Sinatra, Eleanor Parker, Kim Novak, Arnold Stang, Darren McGavin, Robert Strauss, George E. Stone, Gordon Mitchell, Leonard Bremen

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít k navigační liště