Národní filmový archiv rozčiluje české filmaře
Restaurovat klasické české filmy není žádná legrace. A mít na povel lidi, kteří filmy restaurují, teprve ne. Jednou se netrefíte do barev, někde se nepohodnete s tvůrcem a filmoví režiséři volají po hlavě toho nejvyššího.
Předkládáme tiskovou zprávu Českého filmového a televizního svazu FITES:
Úřad vlády 11. ledna 2016 převzal požadavek renomovaných filmařů na odvolání PhDr. Michala Breganta z postu generálního ředitele Národního filmového archivu. Filmaři se obrátili na premiéra, vládu a občany s dopisem, kde se mj. praví, že NFA pod vedením PhDr. Michala Breganta v důsledku svých rozhodnutí poškozuje umělecká filmová díla tím, že je distribuuje v českých a zřejmě i zahraničních kinodistribucích v primitivně digitalizované formě, která je zcela nepřijatelná pro jejich autory.
„Připojuji svůj podpis jako naléhavý apel ku podpoře iniciativy českých profesních kolegů se zájmem, aby odpovědné státní orgány nepřipustily uskutečnění shora nastíněné hrozby a zasáhly, a to i korekcemi v oblasti personální,“ připsal pod dopis Miloš Forman z Warren v Conecticut.
Dopis premiérovi podepsali:
Jiří Menzel, Ivan Passer, Vojtěch Jasný, Juraj Jakubisko, Ivan Šlapeta, Jiří Svoboda, Karel Kochman, Hynek Bočan, Martin Vadas, Alois Fišárek, Antonín Weiser, Juraj Herz, Bohdan Sláma, Stanislav Milota, Drahomíra Vihanová, Jiří Krejčík ml., Zuzana Zemanová, Dalibor Lipský, Jan Hřebejk.
Rozruch kolem restaurovaných filmů započal v dubnu 2015, kdy se režisér Jiří Menzel a kameraman Jaromír Šofr zhrozili nad kvalitou zdigitalizovaného Rozmarného léta.