Noe (Noah) – Kterak vegetariánský meteorolog Russell Crowe pozoruje oblohu – recenze

V kinech od: 27. března 2014

Velkofilm Noe není tak nepovedený nebo směšný, jak může naznačovat titulek, jedná se však o nejslabší počin režiséra Darrena Aronofskyho, který se s velkým rozpočtem sice utrhl z řetězu, avšak neinvenčně. Snímek je tak rozporuplný, že se těžko hodnotí. Aniž bych chtěl hovořit za publikum, tento filmový guláš není „opatřen michelinskými hvězdičkami“ snad pro nikoho: pro křesťany se příliš odchyluje od Bible, pro ateisty se zase moc drží předlohy a na vkus tvůrce obsahuje nadbytek náboženských myšlenek… Pro milovníky akčních fantasy se tam moc „žvaní“ a psychologizuje, náročnější publikum tam zase uvidí jen nadbytečnou akci a scénář diskutabilnější, než jaká je biblická knižní předloha. Hlavně ale budou zklamaní fanoušci osobitého filmaře Darrena Aronofskyho, který si vždy filmy točil po svém a v syrovém zpracování osudů postav šel až na dřeň (viz Requiem za sen, Černá labuť).

noah

Uvěřitelnou depresivní atmosféru dostaneme až v závěru, rovněž vizuální styl Fontány (2006) také nebyl překonán. Ze všeho, co bylo výše zmíněno, vychází jeden zásadní problém, a to problém kompromisu. Buď zůstal Aronofsky na půli cesty, nebo z ní sjel, případně se na ni ani nedostal. Jeho větší invenci muselo nepochybně zabít studio Paramount, takto by to sám za sebe nenatočil. Jako kdyby chtěl aspoň částečně uspokojit všechny divácké skupiny, ale kdo ví, zda uspokojil alespoň sám sebe. Noemu by možná více slušela drsná trierovská ironie, nebo naopak spielbergovská serióznost či snaha o reálnost, popř. snaha o čistokrevné funkční fantasy. Avšak nikoli vše dohromady, nikoli Darwin, držící se za ruku s ekologickým Bohem.

Shrneme-li příběh od začátku, tak Noema (Russell Crowe) pronásledují noční můry o potopě světa, protože zkažené lidstvo si nic jiného nezaslouží. Pro jeho obnovu si Stvořitel vybral Noemovu rodinu. Noe začne s pomocí padlých andělů (připomínajících enty z Pána prstenů) stavět obrovskou archu. Musí však také svést boj se zlými lidmi, kteří jsou zlí zřejmě i z důvodu konzumace lidského masa, a kteří jsou vedeni potomkem bratrovraha Kaina (Ray Winstone).

Russell Crowe as Noah

Takřka nejlepší práce tak byla paradoxně odvedena v postprodukci na efektech. Jenže působivý vizuál a kvalitní herci jsou už bráni za samozřejmost. Jak už bylo řečeno, u tohoto snímku je nesmírně důležité, do jaké míry jsou diváci znalci Bible, zda jsou věřící či nikoli. Noe tak nemůže být pro ateisty příliš kontroverzní, naopak lze považovat za klad, že ústřední hrdina se nechová vždy zrovna sympaticky a jeví se místy jako fanatik. Ovšem bez fenomenálního „převtělení“ Russella Crowea by jeho nečernobílost tak nevynikla. Svým herectvím se ze všech sil snaží, abychom jeho postavu mohli brát vážně a abychom ji mohli pochopit, když už ne s ní souhlasit. Tak přesvědčivě ztvárnit rozpolcenou postavu může jen silná osobnost s nemalým charismatem.

A podobnými rozpory trpí i samotný film. Je asi dobře, že byla tato tematika převedena na plátno jako celovečerní film, ale zkrátka něco je skvělé, něco vůbec ne. Za režisérův vklad lze brát Noemovu těžkou volbu na arše, kterou netřeba vyzrazovat. Ovšem když se hlavní postava asi podvacáté podívá na oblohu, už to přestává být vtipné. Aronofsky přece nechtěl natočit dokument o počasí. Jisté prvky naivity jsou samozřejmě „chybou v předloze“, možná i v produkci, která zkrátka nechtěla křesťany příliš pohoršit. Je otázkou, zda studio svůj rozpočet neutopilo.

noah3

Herci jsou ale povětšinou perfektní. U Jennifer Connelly coby Noemovy manželky to nepřekvapí, ale u Emmy Watson, která byla ještě lepší, docela ano. Už jako Hermiona prokázala herecký talent, nicméně až tak vyzrálé herectví jsme u ní ještě neviděli. Ray Winstone si svého záporáka tak vychutnával, až jsem mu skoro fandil na úkor Noema, protože i přes všechny své neřesti nesklouzával k zaslepenému fanatismu a choval se racionálně. Lehce humorným oživením je Anthony Hopkins v roli moudrého, ale již kvůli velmi, velmi vysokému věku poněkud svérázného Metuzaléma. Jeho hledání borůvek je sice jak z jiného, lehce parodického filmu, přesto zamrzí, že ve filmu není více. Ve své roli je totiž prvotřídní.

Obzvláště v závěru fungují emoce. Aronofsky je kvalitní filmař, který umí situace vyhrotit, přesto to k tomu možná až moc chtěnému vyhrocení směřuje příliš dlouho. Zřejmě to chtělo volnější inspiraci, aby i to naloďování zvířátek šlo brát více vážně. Aronofsky očividně chtěl natočit velkofilm o, společně s Titanikem, nejslavnější lodi, o velkém osobním dramatu Noema, a zároveň fantasy. Jenže i každé fantasy mé své logické zákonitosti. S biblickým příběhem o potopě světa se to tříští. Podobně jako kdyby se ve sci-fi technologicky nesmírně vyspělá společnost přepravovala jen na koních.

CSFD  IMDb  Kinobox.cz

Hodnocení autora:

[starreview tpl=16 size=’30‘]

Režie: Darren Aronofsky
Scénář: Darren Aronofsky, Ari Handel
Kamera: Matthew Libatique
Hudba: Clint Mansell
Hrají: Russell Crowe, Jennifer Connelly, Logan Lerman, Douglas Booth, Emma Watson, Ray Winstone, Anthony Hopkins, Dakota Goyo, Mark Margolis, Leo McHugh Carroll, Kevin Durand, Finn Wittrock, Don Harvey, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Madison Davenport, Gavin Casalegno

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít k navigační liště