Nominace na Primetime Emmy Awards 2014 aneb Nic nového ve světě televize
Všichni si uvědomujeme potíž s předáváním uměleckých cen. Pořád říkáme, jak na nich vlastně nezáleží a že je to spíše soutěž popularity než kvality. Přesto každoročně čekáme na nominace i vyhlašování a každoročně se také rozčilujeme nad tím, že členové akademie/kritici/publikum přehlédli to či ono významné dílo nebo osobu. Ve čtvrtek byly oznámeny nominace na americké televizní ceny Emmy. Nejvíce – devatenáct – si jich odnesla Hra o trůny následovaná Fargem (18), třetí sérií American Horror Story s podtitulem Coven (17) a závěrečnou sérií Perníkového táty (16). Žádné zásadní překvapení se nekonalo – opět jsou nominace velmi konzervativní, držící se osvědčených televizních produktů a vyhýbající se (až na enormně populární Hru o trůny) sci-fi a fantasy.
Pro Emmy je typická určitá stagnace, ve které jsou nominované pořád dokola ty stejné seriály. Stačí se podívat na nejprestižnější kategorie – nejlepší dramatický seriál a nejlepší komediální seriál. V rámci nominovaných pěti nejlepších dramat je novinkou pouze Temný případ. Kromě něj může vyhrát i vítěz loňského ročníku Perníkový táta, Panství Downton, které vyhrálo v roce 2011 (tehdy ještě v kategorii nejlepší minisérie), seriál o reklamní agentuře Mad Men (vítěz z let 2008 – 2011) nebo seriály, které nominaci v minulosti neproměnily House of Cards a Hra o trůny. U komedií je situace stejná – boduje sice novinka o ženské věznici Orange is the New Black, ale spolu s ní je nominován i vítěz z let 2010-2013 Taková moderní rodinka a i další opakovaně nominované pořady Teorie velkého třesku, Rozvedený se závazky a Viceprezident(ka). Podobné je to v dalších kategoriích, ať už hereckých (opět se objevují vítězové z předešlých let jako například Bryan Cranston a Claire Danesová) či v dalších produkčních složkách, kde se opakují výše zmíněné seriály, občas s nějakou obměnou, která je zapříčiněna i tím, že se dramatické a komediální seriály v těchto kategoriích střetávají s minisériemi (letos je jasným favoritem Fargo) a televizními filmy (kde se předpokládá vítězství Stejných srdcí Ryana Murphyho). Přítomnost totožných titulů neznamená, že by si seriály stále držely stejnou kvalitu a že by se nic lepšího v televizi neobjevilo – naopak televize stále představuje progresivní médium, které každou sezónu přináší množství nových a nápaditých přístupů. Ano, Taková moderní rodinka je pořád vcelku důstojná zábava, ale to neospravedlňuje opomenutí množství komediálních seriálů z poslední doby jako je například Broad City, Brooklyn Nine-Nine a Portlandia. Stejně tak je více zajímavých dramatických seriálů než jen pětice vyjmenovaných a léty ověřených – nespokojeni můžeme být s pouhou jednou nominací pro seriál z prostředí studené války Takoví normální Američané nebo z absence Hannibala, který neobdržel ani nominaci za prvotřídní práci s kamerou. O tom, že nebyla nominovaná Tatiana Maslanyová za ztvárnění různorodých klonů ve sci-fi Orphan Black, se opět diskutuje v množství publikovaných článků ve velkém – zvlášť pokud vezmeme v úvahu, že byla opět nominovaná Michelle Dockeryová za Panství Downton. Přehlédnutí je prostě hodně.
Příčinou opakujících se nominací je samozřejmě zaviněna hlasujícími, kteří tyto seriály, herce a tvůrce navrhují. V případě Emmy se jedná o členy televizní akademie, tedy pracovníky filmového průmyslu v jeho nejširším možném rozpětí (nejenom producenti a režiséři, ale i kameramani, maskéři, rekvizitáři, apod.). Ti si vybírají z toho, co předloží samotné televize k posouzení – u toho je také důležité, do které kategorie jsou produkty zařazené. Seriál se tak například může jeden rok objevit v kategorii drama a po případném neúspěchu se přihlásit další rok do kategorie komedií (tak jako seriál ). I proto sbírá spoustu ocenění American Horror Story – v kategorii seriálů by měl daleko větší konkurenci než jako minisérie. Stejně tak letos se tvůrci Orange is The New Black rozhodli přihlásit množství hereček do kategorie herečka ve vedlejší hostující úloze v komediálním seriálu, přestože se tyto herečky objevují jako vedlejší postavy v každé epizodě. Tahle strategie se jim rozhodně vyplatila, protože hned tři z nich akademie nominovala – obzvlášť potěší Laverne Coxová, která se tak stává první otevřeně transgender ženou, jež získala hereckou nominaci.
Proč však akademie stále dokola jmenuje jedny a ty samé tvůrce, jedny a ty samé seriály? Odpověď je podle mého názoru velmi pragmatická – televizní pracovníci jednoduše nesledují všechno. Při množství nových a nových seriálů každou sezónu se jejich pozornost upírá spíše k projektům, o kterých se mluví. Usnadněnou cestu mají seriály, ve kterých je filmová hvězda (nebo vzniká v režii či supervizi filmové hvězdy) a které si tak s sebou nesou auru prestiže (Temný případ, Fargo). Zdá se, že i členové akademie se chovají jako „většinové publikum“, které se rádo vrací k jistotám – k Takové normální rodince nebo k Mad Men. V lepším případě je nominují, protože je pořád nadšeně sledují. V horším případě čelí diváckému podezření, že nominované pořady již nesledují, pouze si pamatují, že to bylo kdysi dobré a věří, že tomu tak stále je. Spíše než Emmy tak pro nás může být přínosnější sledovat Zlaté glóby, kde ceny dávají kritici, kteří na rozdíl od lidí z filmové a televizní branže mají větší rozhled a občas jsou oceněny i ne zrovna očekávatelné věci. Přesto jak jsem psala na začátku – s oceňováním je potíž prostě vždycky.
NOMINACE NA 66. ROČNÍK PRIMETIME EMMY AWARDS
Nejlepší dramatický seriál
Perníkový táta (Breaking Bad)
Panství Downton (Downton Abbey)
Hra o trůny (Game of Thrones)
House of Cards
Mad Men
Temný případ (True Detective)
Nejlepší hlavní herec v dramatickém seriálu
Bryan Cranston (Perníkový táta – Breaking Bad)
Kevin Spacey (House of Cards)
Jon Hamm (Mad Men)
Jeff Daniels (Newsroom – The Newsroom)
Woody Harrelson (Temný případ – True Detective)
Nejlepší hlavní herečka v dramatickém seriálu
Michelle Dockery (Panství Downton – Downton Abbey)
Julianna Margulies (Dobrá manželka – The Good Wife)
Claire Danes (Ve jménu státu – Homeland)
Robin Wright (House of Cards)
Lizzy Caplan (Masters of Sex)
Kerry Washington (Skandál – Scandal)
Nejlepší komediální seriál
Teorie velkého třesku (The Big Bang Theory)
Rozvedený se závazky (Louie)
Taková moderní rodinka (The Modern Family)
Orange is The New Black
Sillicon Valley
Viceprezident(ka) (Veep)
Nejlepší hlavní herec v komedii
Jim Parsons (Teorie velkého třesku – The Big Bang Theory)
Ricky Gervais (Derek)
Matt LeBlanc (Epizody – Episodes)
Don Cheadle (Profesionální lháři – House of Lies)
Louis C.K. (Rozvedený se závazky – Louie)
William H. Macy (Shameless)
Nejlepší hlavní herečka v komedii
Lena Dunham (Girls)
Melissa McCarthy (Mike and Molly)
Edie Falco (Sestřička Jackie – Nurse Jackie)
Taylor Schilling (Orange is The New Black)
Amy Poehler (Parks and Recreation)
Julia Louis-Dreyfus (Viceprezidentka – Veep)
Nejlepší minisérie
American Horror Story: Coven
Bonnie and Clyde
Fargo
Luther
Treme
The White Queen
Nejlepší TV film
Vražda prezidenta Kennedyho (Killing Kennedy)
Mahammad Ali: Největší souboj (Muhammad Ali’s Greatest Fight)
Stejná srdce (The Normal Heart)
Sherlock: His Last Vow
The Trip to Bountiful
Ostatní nominované naleznete na stránkách Emmys.