Osoblažka (2014) – malebná „dráha sta oblouků“ bude mít svůj film

Minulý týden padla první klapka chystaného dokumentárního filmu Osoblažka, který pojednává o unikátní úzkorozchodné trati, nacházející se v západní části Moravskoslezského kraje, v takzvaném Osoblažském výběžku. Režisérem je teprve patnáctiletý Daniel Bordovský. Ačkoliv se jedná o jeho první film a v oblasti filmové praxe je spíše samoukem, má zcela jasnou představu, jakým směrem chce svůj debut vést a co vše hodlá divákům zprostředkovat. Snímek se sice honosí přívlastkem „amatérský”, ale s o to vyššími ambicemi se do něho mladý tvůrce pouští. Kromě kognitivního cíle, jak představit technickou stránku tématu, nechce opomenout ani poetičnost kraje a malebnost místních, neprávem opomíjených, památek. Jak režisér podotýká, „film má za účel zviditelnit celý Osoblažský výběžek,“ a stejně tak „ukázat, že i na první pohled chudý region může být krásný, tichý a nejlépe vhodný pro relaxační dovolené.“
Nejvábivější atrakcí, kterou snímek nabízí, je již zmíněná úzkorozchodná trať. K té má Bordovský blízko i v osobním životě, neboť zde jako strojvedoucí pracoval jeho dědeček, který s sebou vnuka na železnici často brával. „Osoblažce se věnuji už od svých dvanácti let, kdy mě tam s sebou jednou děda vzal, a ukázal mi, jak to tam funguje. Seznámil jsem se s místními lidmi a zaujalo mě to natolik, že jsem tam začal tak trošku vypomáhat,“ říká režisér, jehož další kroky logicky vedly k nápadu „vytvořit nějaký dokumentární snímek o této krásné a originální železnici,“ který má být „převážně o tom, jak to na úzkorozchodné železnici funguje.“ Osoblažská úzkokolejka, činná již od roku 1898, se oproti dnešní normálně rozchodné síti liší právě v neobvykle řešeném rozchodu 760mm, čímž patří k nejužším tratím v České republice. Díky tomuto netradičnímu rozchodu se mnohem praktičtěji přizpůsobuje náročnějšímu terénu, což s sebou nese i větší množství oblouků, které musí mašina s vagóny při cestě překonat. Ne nadarmo je Osoblažka nazývána „dráhou sta oblouků,“ vždyť na dvacetikilometrové trase jich můžeme napočítat hned 102. Z nich jeden patří se svými 72 metry k vůbec nejmenším obloukům v historii českých drah.
Ve filmu budou představeny zřejmě dvě lokomotivy: „Jedna dieselová lokomotiva řady 705.9 a druhá parní lokomotiva U57.001,“ jak informoval Bordovský. Dieselový stroj 705.9 se může pochlubit stářím 55 let, zatímco zrenovovaná lokomotiva U57.001 má už 66 let a na trati je k vidění od roku 2009. Z podhůří Hrubého Jeseníku vede trať do Osoblažské nížiny, přezdívané „slezská Haná“, a projíždí zachovalou krajinou, která si udržuje své půvabné kouzlo přirozené krásy. „Kromě techniky ve filmu samozřejmě budou komentovány i různé místní „zapomenuté“ památky, jakožto hrady, zámky a další zajímavosti,“ nezapomíná zdůraznit mladý režisér. Poetičnost a atraktivnost prostředí i jedinečnost úzkorozchodné trati bude zesilovat vhodný hudební podkres. Pro spolupráci získal Bordovský ruského skladatele Antona Fedchenkova, komponujícího pod pseudonymem Kai Engel.
Záběry snímku hodlá Bordovský sestříhat chronologicky. Časová posloupnost je zde podmíněna jediným tradičním dnem, kdy lokomotivy vyjíždějí ze svého stanoviště za doprovodu mluveného komentáře, který bude veden celým snímkem. Na své cestě však „potkávají“ nejen přírodní krásy, ale také místní, a neméně cenné, památky. Kombinují se tu observační i výkladový modus reprezentace dokumentárního filmu: na jedné straně je vytvářen dojem prostorové a zvukové kontinuity, zatímco vše probíhá ve skutečném čase, na straně druhé díky použití komentáře dochází k důrazu na objektivitu a podložený úsudek, což platí především pro technické zázemí snímku.
Dokument má podporu také u pracovníků dráhy, kteří „jsou překvapení a zároveň mají radost, protože samotné už je prý tato myšlenka mnohokrát napadla, ale nebyl čas ani technika,“ dodává Bordovský a zároveň přiznává: „Mnoho z nich se trošku bojí, myslí si, že nemám dostatek zkušeností, a vzhledem k mému věku bych mohl udělat ostudu, což samozřejmě chápu, ale chci je přesvědčit, že to zvládnu a udělám pro to maximum.“ S klidným svědomím lze konstatovat, že je mladý filmař na správné cestě. Techniku zajišťuje multimediální agentura Studio-STA, která je zároveň hlavním mediálním partnerem. Co se týče distribuce, přistupuje Bordovský k divákovi více než vstřícně. Film, jakožto neziskový, bude přístupný online ke stažení pro všechny zájemce, a to zcela zdarma. Taktéž se chystá prodej na nosičích DVD, takže si na své přijdou i milovníci originálů se vším všudy. Pokud vše půjde podle plánu, bude film uveden ke konci roku Klubem přátel Osoblažské úzkokolejky a ani premiéra v místním kině není vyloučena. Nezbývá, než popřát filmaři a celému kolektivu mnoho štěstí ve vstupu do filmové praxe a s napětím očekávat výslednou podobu filmu o nevšední „dráze sta oblouků“.