Pamiatkári (The Monuments Men) – Hviezdne obsadená nuda – recenze

V kinech od: 27.2.2014

George Clooney si  po troch rokoch opäť sadol na režisérsku stoličku. Ako predlohu pre svoj scenár vybral skutočné udalosti, zozbieral partičku známych hercov a natočil príbeh o skupinke ľudí, ktorá počas druhej svetovej vojny zachraňovala umelecké diela.

památkáři

Zápletka vskutku nie je komplikovaná. Nacistické Nemecko v rámci svojej expanzie začalo kradnúť umelecké diela z iných krajín. Následne, keď bolo už pod tlakom, začalo diela ničiť. Tomuto sa snaží zabrániť malá skupinka amerických vyslancov. Frank, James, Donald a zvyšok, ktorých meno si aj tak pravdepodobne nezapamätáte. Takmer celá táto banda je daná dohromady „iba tak“, bez nejakého dlhšieho vysvetľovania. To je v poriadku a rozprávaniu to nijak neubližuje. Čo ale nie je v poriadku, je nefunkčnosť vzťahov medzi hlavnými postavami. Je síce pekné, že všetko sú to známi herci, na výslednú kvalitu filmu to však vplyv nemá. Tomuto nepomáha ani fakt, že hlavné postavy sú takmer neustále od seba oddelené. Jedna dvojica sa nachádza v jednom nemeckom meste, druhá zase v inom a niekto je napríklad vo Francúzsku. Divák v podstate ani nemá šancu so skupinou, ako celkom sympatizovať, poprípade k nim nadviazať nejaký vzťah. Rozprávanie je neprehľadné a nekonzistentné. Ako keby sa Clooney nevedel rozhodnúť, čomu presne sa má venovať. V priebehu filmu postavy občas rozprávajú o svojej minulosti alebo problémoch. Táto snaha o nadviazanie sympatii opäť nevychádza. Ich rozprávanie je nudné, neopodstatnené a chémia medzi nimi nefunguje. Občas sa postavy snažia vtipkovať, ale ani to im príliš nejde. Počas filmu som sa skutočne nezasmial ani raz, maximálne som sa tak štyrikrát pousmial. To je pomerne málo, keďže sa Pamiatkári považujú aj za komédiu. Herecké výkony sú slušné (aspoň teda mužské osadenstvo), najvýraznejší je samotný George. Cate Blanchett je otravná a mierny pokus o trochu romantiky zbytočný.V tejto partičke to jednoducho nefunguje, vtipy nie sú vtipné a na fandenie nemáte dôvod. Dokonca aj smrť člena skupiny vám bude ukradnutá.

pam2

Veľa divákov mohlo nadobudnúť dojem, že vo filme bude dostatok akcie, budú sa strielať náckovia a bude to zábava v štýle Nehanebných parchantov. Omyl. V podstate sa tu celý čas nič nedeje, postavy sa neustále niekam presúvajú, rozprávajú o svojich zážitkoch z minulosti, poprípade sa snažia vyvolať filozofické otázky a diskutujú o nich (v skutočnosti však položia iba jednu, a to, či sa oplatí položiť život za umenie). Raz za čas nájdu nejaké pamiatky a idú ďalej. Nenachádza sa tu žiaden úhlavný nepriateľ. Jediným nepriateľom Pamiatkárov je čas, poprípade nedostatok dopravných prostriedkov, či tvrdohlavý veliteľ čaty. Tieto problémy sú často riešené bez logického vysvetlenia, skrátka sa to „nejak vyrieši“. Akcie je tu naozaj minimum a pokiaľ sa nejaká udeje, je neopodstatnená a nerozvíjaná. Dokonca ani na konci filmu sa žiadna výrazná akcia nekoná. Mám pocit, že jediné, čo je v Pamiatkároch správne rozvíjané, je nuda. Nudné rozhovory sú bez prítomnej akcie ešte nudnejšie.

Strih je nie veľmi dobre zvládnutý. Nie že by film nedodržiaval zásady klasickej strihovej skladby, to všetko je v poriadku. Veľa scén na mňa ale pôsobilo neukončene, poprípade nerozvinuto. Scény skrátka zrazu skončia a nachádzame sa už niekde inde. Okrem toho je strih neprehľadný. Skáče sa z miesta na miesto a divák niekedy ani nevie, ktorá postava sa kde nachádza a čo tam vlastne robí. V kombinácii s nezáujmom o postavy je to problém.

Čo nám teda ostalo pozitívneho? Veľa toho nie je. Okrem zopár pousmiatí ma potešili zábery na rôzne slávne umelecké diela vrátane sôch, malieb a oltárov. Hudba bola niekedy príjemná. Nedá sa ani povedať, že by ma Pamiatkári vyslovene v niečom štvali. Jednoducho sú len nudným, nezaujímavým a v zopár veciach nezvládnutým filmom. Výsledne to u mňa sotva vytiahli na dve hviezdičky. Ak teda túžite po príjemnom umeleckom zážitku, tentoraz radšej zájdite do múzea skôr, ako do kina. Budú to lepšie utratené peniaze.

USA, 2014, 119 min
Režie: George Clooney
Předloha: Robert M. Edsel (kniha),
Bret Witter (kniha)
Scénář: George Clooney, Grant Heslov
Kamera: Phedon Papamichael
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Matt Damon, George Clooney, Cate Blanchett, Bill Murray, John Goodman, Jean Dujardin, Hugh Bonneville, Bob Balaban, Sam Hazeldine, Justus von Dohnányi, Lee Asquith-Coe, Luc Feit, Dimitri Leonidas

Březen 8, 2014

Štítky: