První půlka LFŠ je za námi
Letní filmová škola nabízí mnoho zajímavých sekcí – americký Mumblecore, Polskou filmovou školu, filipínskou kinematografii nebo Point of View, sekci filmů, využívajících hlediskový záběr jako důležitou součást vyprávění. A na tu jsme se zaměřili především.
Jak začít nový ročník Letní filmové školy lépe než osvědčenou klasikou? Zahájení horkem zahaleného filmového festivalu provázelo ocenění režiséra Ivana Passera za celoživotní dílo a promítnutí jeho zásadních domácích snímků, Fádní odpoledne a Intimní osvětlení. Za nahořklou komedii o životě bez vzrušení a uvíznutí ve stereotypu si režisér vysloužil ovace vestoje. Nebyly to samozřejmě první snímky, které byly na LFŠ k vidění, tím byl česko-slovensko-polský thriller Rudý kapitán. Snímek, z něhož sálalo horko, se však zřejmě nesetkal se správným ozvučením a ne vždy bylo postavám na plátně rozumět, přesto se jednalo o silný noirový zážitek, po němž následovala diskuze s režisérem Michalem Kollárem. Ten odhalil mimo jiné důvody vypuštění celé jedné dějové linie, obsažené v knižní předloze, která by podle jeho slov snižovala tempo příběhu. Přitom oproti knize obrousil hrany poměrně infantilního humoru, aby přiblížil snímek výslednému vyznění. Příznačný je pro film všudypřítomný pocit rozkladu – dveře od auta jsou rozbitá, policejní přelepky nedrží a záchody nefungují. Rudý kapitán ukazuje svět jako měnící se v hromadu trosek, kde se snaží udržet bývalí estébáci svůj pomíjející pocit moci.
Prozatímní vrchol festivalu (alespoň v očích redakce) představuje dokumentární snímek Hitchcock/Truffaut, mapující okolnosti vzniku stejnojmenné knihy Rozhovory: Hitchcock/Truffaut, jež dodnes inspiruje filmové nadšence. Pro film není důležitá povaha a život obou silných tvůrců, ale jejich vztah k filmové formě, vyprávění a láska k řemeslu, což dodává vyprávění filmu dynamiku a divákovi nutkání vidět co nejvíce filmů mistra napětí. Některé detaily a společenský kontext doplnil vynikající a věcný úvod Radomíra D. Kokeše. Bohužel se chvála nedá vztáhnout na úvod ke snímku Lucchina Viscontiho Nejkrásnější. Profesorka Stefania Parigi také doplnila věci, které divák neznal, a sice průběh a závěr filmu.
Program České televize s názvem Self Promotion představil kampaň televize Déčko, ne nepodobný jistému apelu televize Netflix. Interaktivní pořad DIV podněcuje děti k výpravám do přírody. Slušelo by se ocenit snahu pořadatelek o integraci s publikem, byť se odměňování antistresovými omalovánkami zdá zvláštní.
Odborný program Tomáše Baldýnského Jak napsat komedii představil některé zásady, důležité pro psaní sitcomu. V první řadě chce přemýšlení nad komedií hodně času a vyžaduje potlačení děje; jedna situace může vynést potřebné množství gagů, které se ztrácí, když jde děj příliš dopředu. To ostatně návštěvníci programu poznali názorně, když při promítání ukázky Baldýnského nového seriálu Kosmo selhal nejdříve zvuk videa a po opravných akcích i Baldýnského mikrofon. Baldýnský je ovšem zdatný moderátor a tak mírně trapnou situaci zachránil suchým humorem.
Exkurzi do světa komedie se podařilo vyvážit na projekci zdařilého hororového remaku Hory mají oči. Viktor Palák ve svém úvodu zdůraznil důležitost hlediskového záběru, užívaného i v momentech, kdy dění žádná z postav nesleduje a hledisko se tak dá připsat fikčnímu světu samotnému. Pocit ohrožení tak mají nejen nešťastní hrdinové snímku, ale i titulní hororová monstra. Třebaže o komedii nešlo, diváci se v přeplněném sále kina Mír vlnili smíchem nad nelogickým chováním postav (které bylo vzhledem k dané situaci ale logické), užitím monumentální hudby (jež ovšem vytvářela potřebnou katarzi) či dialogům (které odpovídaly profilům postav). Smějícímu se publiku ale zatrnulo při brutální scéně v karavanu, kdy si mutanti přijdou pro osamělou dívku.
Veškerou vážnost ale požil snímek Skafandr a motýl, film o muži, ochrnutém po mrtvici a komunikujícím pouze očním víčkem. Jak zdůraznil Viktor Palák, film využívá hlediskového záběru jedinečným způsobem – zahrnuje mrkání, slzení či těkání po okolí. V tomto ohledu zaslouží snímek pozornost.