S Moliérem na kole (Alceste à bicyclette) – Na kole kolem francouzského pobřeží – recenze
V kinech ČR: 16. ledna 2014
Francouzský snímek režiséra a scenáristy Philippe Le Guaye je polemikou nad stárnutím a „vyklízením scény“ jak v profesním životě herce, tak i obecně osobním. Gauthier Valence je zejména díky hlavní roli v populárním televizním seriálu veřejností velmi uznávaný herec, nicméně tato nálepka ho neuspokojuje. Jeho ambice jsou vyšší, a proto plánuje vlastní divadelní inscenaci Moliérovy hry Mizantrop. Tam by se měl ujmout režie a současně ztvárnit hlavní roli, zároveň pro postavu pesimistického Filinta plánuje získat bývalého kolegu Serge Tanneura. Zahořklý Serge se však rozkmotřil se společností a už několik let se herectví nevěnuje, žije v chátrajícím domě na téměř opuštěném ostrově daleko od civilizace a návrat na divadelní jeviště ho neláká. Avšak výzva plynoucí z přislíbení střídavé alternace hlavní role Alcesta je natolik lákavá, že Serge k prvnímu předčítání textů svolí, byť konečné rozhodnutí má teprve padnout. Vyprávění si následně vystačí s pouhými čtyřmi dny děje. Během čtených zkoušek Mizantropa se mezi herci postupně upevňuje přátelské pouto a oběma mužům vstupuje do života stejná žena, Francesca.
Ve skličujícím přímořském prostředí ostrova Ré jsou tak převážně prostřednictvím dialogů podávány příběhy tří hlavních protagonistů, jejich různý pohled na život a vyrovnávání se s ním. Serge je odhodlán podrobit se vasektomii, aby měl jistotu, že nebude podruhé opakovat svoji největší životní chybu, zatímco rozvodem procházející Francesca oproti tomu rozhodnutí nemít děti velmi lituje. Gauthiera se na první pohled stárnutí netýká a nepřipouští si ho, nicméně důležitost, kterou realizaci hry přikládá, poukazuje i na jeho úvahy spjaté s přibývajícím věkem a snahou navýšení svého uměleckého kreditu.
Touha po seberealizaci a projevy neuspokojení Gauthiera jsou navíc poměrně aktuální a velmi zajímavou reflexí současných trendů dobře pozorovatelných i v tuzemsku. Televizních seriálů ve vlastní produkcí přibývá, především na komerčních stanicích se tlačí do hlavních vysílacích časů a role v nich jsou velice lukrativní. Přesto se seriáloví herci často snaží věnovat nějakému druhu vlastní tvorby nebo se aktivně účastnit i jiných projektů, aby ze sebe sejmuli předsudky se seriály často spojované.
Snímek dobře dávkuje a kombinuje scény narušení poklidného plynutí života na ostrově způsobeným přítomností televizní hvězdy s předčítanými pasážemi z Mizantropa. Samotná četba dialogů Filinta s Alcastem pak může s ohledem na střídání rolí obou hrdinů rezonovat i v jejich recepci divákem. Vyprávění totiž záměrným odpíráním informací nechává poměrně hodně prostoru pro vlastní interpretaci obou charakterů i motivaci jejich chování, což působí zajímavě ozvláštňujícím dojmem. Dalším a pravděpodobně největším pozitivem je pocitově velmi silně francouzská atmosféra, jíž je dosaženo pomocí soudtracku a četných záběrů exteriérů na pobřeží, především při scénách jízdy na kolech výhradně využívaných k přepravě po Ré. Naopak jako nevýhoda působí multižánrovost, zasazující film do pomezí mezi komedií a dramatem. Alceste à bicyclette prokládá výjevy z krize středního věku nepříliš vytříbenými komickými vložkami založenými často na četném opakování běžných situací jakými jsou zvonění telefonu, nebo přece jen o něco vtipnější pád jezdce na kole do vody. Přes občasná zadrhávání v komediální poloze však S Moliérem na kole, už kvůli výletu na francouzské pobřeží, rozhodně stojí za pozornost.
Hodnocení autora:
[starreview tpl=16 size=’30‘]
Režie: Philippe Le Guay
Scénář: Philippe Le Guay
Hrají: Fabrice Luchini, Lambert Wilson, Maya Sansa, Julie-Anne Roth, Josiane Stoléru