Santo contra Hombres Infernales – recenze

Mexického bijce Santa patrně netřeba obšírně představovat. Zápasník, který dávno před Hulkem Hoganem a The Rockem pochopil, že z ringu do světa filmu vede krátká cesta, se více než dvacet let objevoval ve filmech coby ochránce zákona, pořádku a vlastně všeho proti nejrůznějším zlořádům a pochybným existencím. Každý ovšem nějak začínal.

santo 1

A právě tento snímek se řadí mezi první Santova dobrodružství. Oproti některým pozdějším snímkům, honosícími se zvučnými názvy i záporáky se drží poněkud zkrátka. Jde zhruba o tohle – policista přilétá na Kubu, aby se infiltroval do místního gangu pašeráků drog a překazil jejich nekalé rejdy. Ač je schopný a odvážný, sám by na to pochopitelně nestačil. Ještě, že ve správnou chvíli vždy odněkud vyskočí (v tomto případě většinou z vody) maskovaný Santo a několika pádnými ranami sjedná spravedlnost.

Příběh tedy jednoduchý jako přechod přes venkovskou silničku. Nicméně i tak se mi v něm dařilo, především v první polovině, docela ztrácet. Různé osoby si dávají tajné schůzky, tu a tam někdo někoho přepadne, divák u některých postav zmateně tápe v jejich pozici v ději. Naštěstí je většina osob zcela nepodstatných a musíte si pamatovat pouze dvě. Onoho policistu a pochopitelně Santa. Nutno dodat, že druhý jmenovaný se vizuálně identifikuje snadněji.

santo4

Režisér Joselito Rodríguez spolupracoval při natáčení tohoto filmu s titulním hrdinou již podruhé, pár měsíců předtím se podílel na vůbec prvním uvedeném Santově dobrodružství, snímku Santo  contra cerebro del mal. Kromě toho natočil za svůj život přes třicet dalších filmů, včetně hororů, sci-fi nebo třeba  komedií. Se Santem, jehož pomohl uvést do povědomí, však již v dalších letech nespolupracoval.

Snad právě režisérovo působení ve sféře hororu vedlo k tomu, že server IMDb uvádí vedle „adventure“ v sekci žánru také „horror.“ V tomhle ohledu musím případné zájemce zklamat. Během sledování uvidíte ledacos, nicméně nečekejte ani jediný hororový prvek. A to ani docela malinkatý se zavřením obou očí. Tedy pokud vám nejsou tři roky a nemáte ze Santovy masky traumata či špatné sny. Pak by se to možná dalo počítat. Jinak jde o kombinaci dobrodružného filmu s detektivkou.

santo2

Stran provedení, znalec Santových příběhů ví, která bije. Je to laciné, místy úsměvné více, místy méně. Škoda jen, že vcelku triviální zápletka v kombinaci s nepříliš zajímavými badguys poněkud tlumí faktor ujetosti, jímž se vyznačují pozdější Santovy snímky. Nicméně naštěstí obsahuje i pasáže a věci, které stojí za pozornost.

Jednak, a to zcela pochopitelně, samotný hrdina. Jeho skalní fanoušci sice možná spláčou nad celkovým časem mistra Santa v záběru, leč pokaždé to stojí za to. Maskovaný frajer se objevuje zřídkavě a stejně rychle, jako se objevil, zase pohotově zmizí. Třeba pod vodu. Ovšem i tak dokáže pobavit spolehlivě. Nerealisticky provedené rvačky nebo nápadný pohled přímo do kamery, toť některé části jeho repertoáru. Santo prostě nezklame.

Za druhé, tvůrci se evidentně snažili svůj snímek (který by se dal zvládnout za dvacet minut čistého času a i tak by byl natahovaný) nějakým způsobem prodloužit na náležitou stopáž. Místy to ovšem působí dojmem, že je někdo platil prémii za každou minutu navíc. Tudíž se v ději setkáte se spoustou záběrů, které pouze „natahují“ děj o nějakou tu minutu. Jede auto. Střih. Totéž auto jede dál. Střih. Opět auto. Nic jiného, než jízda. Podobně si užijete třeba dvouminutové taneční číslo v baru (nesouvisí s dějem) a podobně.

santo 3

Ano, je to zbytečné, nezajímavé a zdlouhavé. Jenže to vítaně prohlubuje celkový komický dojem z celého snímku. V kombinaci s naprosto geniálními věcmi (jedna z postav utrpí střelné zranění a je vzápětí nalezena kolemjdoucím – ten volá záchranku, přičemž se vše odehrává za dne – sanitka vyjíždí a jede v noci – na místo dorazí opět ve dne – jsi vítán, Ede Woode Jr.) dává občas dohromady neskutečné věci.

Nicméně, stále tu máme co do činění s jedním z horších Santů. Samozřejmě myšleno stran zábavy, nikoliv kvality. Hrdina se tu zkrátka ještě trochu hledal a teprve později vyrazil ke své strmé cestě za svéráznou slávou. Pokud máte v úmyslu se Santem začít, vrhněte se raději na některý jeho novější kousek. Naopak zkušenému znalci tématiky neuškodí, aby zhlédl začátky největšího hrdiny mexických filmů.

Kuba / Mexiko, 1958, 74 min
Režie: Joselito Rodríguez
Hrají: Santo, Joaquín Cordero, Jorge Marx