Sedm statečných: Jde to udělat dobře, jen se musí vědět jak

Než konečně uvidíme očekávanou předělávku Sedmi statečných, položme si otázku, nakolik má smysl točit remake klasiky a co je k tomu třeba.

 

Točit remake filmu, jako Sedm statečných je sousto, na které je mít třeba velká ústa. Tvůrci totiž nepřipravují pouze novou verzi zábavného westernu s dobrou akcí a kupou hlášek, ale podílejí se na rozšiřování vysokého počtu variací známého tématu, přičemž každá (významnější) variace přináší vlastní ozvláštnění.Legendární snímek Akiry Kurosawy Sedm samurajů přinesl do žánrové kinematografie několik způsobů vyprávění, které se vpily do široké škály kinematografie jako takové. Vyprávěcí vzorce, jako je postupné draftování členů týmu, ochrana slabších před silnějšími, motiv týmové spolupráce nesourodých vyvrhelů a spoustu dalšího je vlastní známým a oblíbeným filmům, jejichž zápletka se Sedmi samuraji nutně nijak nesouvisí. Jak pojmout remake filmu, který už spousta jiných filmů vykradla nebo citovala natolik, že stejnými prostředky prostě neohromíte? Zdá se to být podobným nesmyslem, jako točit remake Přání smrti, protože jeho motiv přejala řada úspěšných snímků nebo jej v populární podobě adaptovala druhá řada seriálu Daredevil, nebo novou verzi Halloweenuči Pátku třináctého, protože se stejnými výrazovými prostředky pracovala celá řada slasherů. S něčím, co prosáklo do filmové tvorby, je už zbytečné se odvolávat k původní značce. A v případě Sedmi samurajů/statečných je to mnohem větší nesmysl, protože jejich výrazové prostředky inspirovali zástupce více než jednoho subžánru, například válečný Tucet špinavců, heistové Dannyho parťáky nebo nadcházející komiksovou Justice League, jak se nechal Zack Snyder v nedávné době slyšet.

7-samurai

Přesto se však předělávky Sedmi samurajů stále točí, a v některých případech poměrně úspěšně. Jaké je jejich tajemství? Ozvláštnění, zasazení známé látky do nového historicko-společenského kontextu, žánru nebo stylu. Prvním oficiálním remakem Kurosawova nářezu byl western Jima Sturgese Sedm statečných, který přenesl příběh z feudálního Japonska na Divoký západ a momentálně nezaměstnané samuraje, trpící úpadkem jejich slávy, vyměnil za nájemné pistolníky, kteří už od života nic lepšího nečekají. Z ponurého vyprávění o bojovnících, kteří ani v zájmu ušlechtilé věci nemohou dojít končící slávy, přešla nová verze do optimistického příběhu o ochraně slabších a nalezení něčeho, co pistolníci už dávno ztratili. Tato proměna nejvíce vyzní při porovnání závěrečných scén, kdy hlavní postava sezná, že „Vyhrála vesnice. My jsme zase prohráli.“ Zatímco v původním snímku je zdůrazněno, že „My jsme prohráli,“ Chris ze Sedmi statečných kvituje, že „Vyhrála vesnice.“ Čtyři hlavní postavy zemřou, konec filmu se však bezpochyby dá považovat za dobrý. Oproti originálnímu filmu se také dost změnil přístup k jednotlivým postavám – na rozdíl od Samurajů, jejichž figury byly poměrně ploché, se tvůrciStatečných zaměřili na větší práci s psychologií postav a rozvedli motivace a vnitřní démony jednotlivých pistolníků. Sedm statečných tak nepředstavuje pouze remake jiného snímku, je to osobitý film s vlastní poetikou a kultovním statutem. Také se dočkal několika ne moc dobře přijatých pokračování a vůbec ne dobře přijatého televizního seriálu.

The-Magnificent-Seven-1960

S mnohem bizarnější variací přišlo v osmdesátých letech studio Rogera Cormana, když vyprodukovalo space operu Sador, vládce vesmíru. V něm čelí mírumilovní obyvatelé planety Akira útokům vesmírného imperátora Sadora. Za účelem ochrany si najmou skupinu různorodých vesmírných desperátů, často zastoupenými roboty nebo mimozemskými entitami („jedním“ z vesmírných „statečných“ je kolektivní vědomí, sdílené pěti stejnými bytostmi), kteří brání planetu prostřednictvím leteckých bitev ve vesmíru. Jednoho z najatých bojovníků si ve filmu zahrál Robert Vaughn, představitel Leeho v původních Sedmi statečných. Byť Sador nepatří mezi chválené sci-fi a všeobecně je vnímán spíš jako „zábavné béčko,“ zapsal se do filmových análů právě tím konceptem „Sedm statečných ve vesmíru.“ Zůstal tak ve stínu původního zdroje, výrazným ozvláštněním se však ve světě sci-fi béček neztratil.

SPACE-COWBOY

Vyprávěcí vzorec Sedmi statečných (spíše, než Samurajů) se stal základem pro animovaný film Život brouka. V něm se mravenec Flik, jehož mraveniště je pravidelně drancováno kobylkami, vydává do světa hledat hmyzí drsňáky, kteří by mraveniště ochránili. Aniž by si to uvědomil, přivede do mraveniště skupinu podobných ztroskotanců a vyvrhelů, za jakého je svou mravenčí rodinou považován on sám. Přesto se mu s novými přáteli podaří nad kobylkami zvítězit, zachránit mraveniště a získat si srdce mravenčí princezny.  Život brouka neozvláštňuje pouze zasazením příběhu do světa hmyzu, ale především tím, že v centru divákovy pozornosti stojí mravenec, postava, pověřená sehnáním pomoci, a nikoli najatí ochránci. Flik je po celý film figurou, která hýbe dějem filmu, najímáním brouků počínaje, budováním obranné strategie pokračuje a vítězstvím nad vůdcem kobylek Hopperem konče. V rámci variování příběhu zachází Život brouka nejdál.

maxresdefault (4)

Remake Sedmi statečných Antoina Fuquy přímo odkazuje ke svému vzoru nejen zápletkou, ale i westernovým pojetím. V trailerech je osobitosti pomálu a ukázky působí dojmem, že tvůrci pouze zatraktivňují dávno předvedené. O tom, zda se tvůrci Training Day Equalizera podaří inovovat látku natolik, aby film také získal svou osobitost, se rozhodnednes, kdy má film premiéru. Už teď je ale jisté, Sedm statečných je sousto, na které je třeba velkých úst. Recenzi přineseme brzy.

Text vyšel na webu Nafilmu.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *