Sharknado 2 – Žraloci prší na New York – recenze

Neobyčejný úspěch prvního Žralokonáda a jeho virální věhlas přispěly k tomu, že si tvůrci hbitě pospíšili s natočením dvojky. I ta do puntíku splňuje parametry laciné béčkové podívané, která je sice skrz naskrz dementní a nesmyslná, ale zároveň se v té demenci a nesmyslnosti rochní s hlavou vztyčenou a nemá žádné jiné ambice než jen bavit – a to se jí víceméně daří, čímž pádem je ideální pro promítání ve větším počtu lidí, kteří jsou ochotni pro obskurní filmový zážitek vyměnit divácké nároky za basu piv. Už je dokonce oznámen třetí díl, takže za rok budou moci zhulení teenageři a filmoví fajnšmekři pořádat doma na gauči žraločí maratóny.
sharknado-2

Děj se tentokrát přesouvá z Los Angeles do New Yorku, kam přilétá hlavní hrdina z prvního dílu Fin (Ian Ziering) se svou exmanželkou April (Tara Reid), aby se tam sešli s rodinou a přáteli a uspořádali autogramiádu své nové knihy „Jak přežít žralokonádo“ (nebo tak nějak). Jejich letadlo ale proletí hurikánem, který do sebe nasál z moře žraloky (kdo viděl jedničku, tak už ví, jak to funguje), načež náhodná kolem letící zabijácká paryba ukousne April ruku, piloti jsou sežráni/vycucnuti ven z letadla a Fin pak jako správný hrdina nouzově přistane. Nemá však příliš mnoho času bdít v nemocnici nad svou bývalou, musí se totiž připravit na to, že tornáda plná žraloků brzy dorazí do centra New Yorku…

Pravděpodobně vám už došlo, že tohle je přesně ten typ filmu, u něhož se nemá smysl pozastavovat nad tím, že v něm z nebe padají žraloci, kteří po dopadu lidem na ulicích ukusují hlavy. Že umí překvapivě rychle vylézt po schodech do čtyřicátého patra. Že je hrdinové v sebeobraně porcují za letu na filety pomocí repliky středověkého meče, a že ti víc hardcore si na to vezmou motorovou pilu. Že jako nejlepší způsob zabití kladivouna se jeví sesurfovat na něm z oblak a napíchnout ho na stožár mrakodrapu. Že když se hrdinům nepodaří zastavit ničivé tornádo vystřelováním ručně vyrobených granátů z obřího praku do jeho středu, tak se rozhodnou ho zmrazit. Že je do příběhu velmi násilně implementovaná postava stárnoucí baseballové legendy, jenž dojemně převypráví svůj příběh o jednom neúspěšném odpalu a zklamaném otci, aby pak mohla poslat z nebe spadnuvšího žraloka baseballovou pálkou na druhý konec hřiště, provést tak nejlepší odpal svého života a pak už se víckrát ve zbytku filmu neobjevit.

o-SHARKNADO2-facebook

Problém je, že většinu toho jsme viděli už v prvním dílu a dvojka všechny ty šílené nápady jen prachsprostě kopíruje. Originálním prvkem je snad akorát to, že po událostech v Los Angeles už je Amerika s konceptem žralokonáda seznámená, tudíž v televizních zprávách si hlasatelé (které hrají skuteční televizní hlasatelé) ukazují na různé grafy, jak bouře postupuje, a komentují to slovy typu: „Z hlášení radaru je jasné, že můžeme v New Yorku očekávat srážky 5 cm žraloků za hodinu.“ Jinak ale film spíš sází na jistotu a nabízí převážně variace na již viděné a osvědčené motivy, s přesvědčením, že potenciální fanoušci jedničky prostě jen budou chtít více téhož, a že jim to bude stačit.

Ke cti filmu slouží to, že se v něm žraloci vyskytují od samého začátku, tudíž se divák nemusí zdlouhavě prokousávat nějakou nudnou představovačkou postav a příšerně dlouhou expozicí, jako je tomu u jiných filmů téhož studia, a je naopak vržen přímo do víru dění. Samozřejmě se počítá s tím, že žraloci jsou výhradně nevěrohodnými digitálními modely a krvavé triky jsou trapně mizerné a o to vtipnější. Nespoutanou zábavu pak ale bohužel narušují neustálé pokusy tvůrců o seriózní scény, ve kterých by měly fungovat emoce a mezilidské vztahy, nicméně nefungují, protože herci jsou totálně plonkoví a jejich dialogy jsou velice špatně napsané.

Posunem vpřed by bylo vyházení úplně všeho, co se týká lásky, dávného přátelství, rodinných hodnot a dávných traumat, přičemž by zůstala jen absurdní komediální řezanice. A klidně by to mohlo být ještě více dada – třeba by mohli přijít na řadu žraločí samurajové nebo mimozemšťani schopní ovládat pozemské počasí. Nebo obří chobotnice požírající celá města, která by s těmi žraloky bojovala. Nu, uvidíme v trojce. Která se bude odehrávat ve Washingtonu.

USA, 2014
Anthony C. Ferrante
Scénář: Thunder Levin
Kamera: Ben Demaree
Hrají: Ian Ziering, Tara Reid, Vivica A. Fox, Kari Wuhrer, Courtney Baxter, Judd Hirsch, D.C. Douglas, Tiffany Shepis, Judah Friedlander, Billy Ray Cyrus, Gerald Webb, Kelly Osbourne, Andy Dick, Melanie Avalon, Kurt Angle, Robert Hays, Richard Kind, Robert Klein, Kelly Ripa, Rachel True, Anthony C. Ferrante, Wil Wheaton

Únor 14, 2015