Špinavý trik (American Hustle) – Trik jak získat Oscara? – recenze

V kinech od: 23. ledna 2014

Režisér David O. Russell se již naučil držet své emoce povětšinou na uzdě, dokonce má oblíbenou sestavu spolupracovníků, se kterými neválčí, a točí kvalitní herecké filmy. To však neznamená, že se nemůže utrhnout ze řetězu jeho „umělecké já“. Postavy se chovají podivně, přesto by v tomto kontextu danému „fiktivnímu krimi snímku založenému na reáliích“ slušela větší porce nadsázky. Čtyřhvězdičkové hodnocení (s uraženýma oběma ušima) Špinavému triku uděluji jen s předstíranou neznalostí „podvodné“ výhry na Zlatých glóbech a nehorázného počtu deseti oscarových nominací.

01

Ústřední postavou příběhu, kolem které se vše začne otáčet, je podvodník Irving (Christian Bale), který je se svou neméně mazanou milenkou Sydney (Amy Adams) přinucen ke spolupráci se svérázným agentem FBI Richiem DiMasem (Bradley Cooper). Dostáváme se do mafiánského prostředí New Jersey a složitých politických her. Máme tu i Carmena Polita (Jeremy Renner), politika, který to sice myslí upřímně, ale poletovat od FBI k podvodníkům není ideálně strávená pracovní doba. A jakou úlohu zde bude mít Irvingova nepříliš chytře působící manželka Rosalyn (Jennifer Lawrence)? Těšte se rovněž na skvělé cameo…

Je nesnadné vyčítat povedeným dílům, které fungují, oscarový kalkul, ale u jména filmaře Russella se to skloňuje často. On ale především nechává vyniknout herce, i proto jde u ústřední čtveřice (Bale, Adams, Cooper a Lawrence) o opakované spojení sil s tímto filmovým tvůrcem. Schopnosti Davida O. Russella jsou nesporné, příběh nenudí, ale scénář je nevybalancovaný. Špinavý trik nelze brát smrtelně vážně, ale v žádném případě se nejedná o čistou komedii. Nesnadné žánrové zařazení je typické pro všechny Russellovy počiny, ale tady je to extrémní.

02

Zisk Zlatého glóbu v kategorii nejlepší komedie je diskutabilní. Jednak jde o vítězství na úkor mistrovského díla Martina Scorseseho, které je uvěřitelnější a formálně vytříbenější (na rozdíl od jiných filmařů Scorsese spíše mládne), jednak i bez ohledu na kvality si jako vítěze v této kategorii představuju něco, co není spíše dramatem. Dělení do dvou kategorií je nesmyslné – pouze za účelem rozdání většího počtu ocenění. Není to však pochopitelně výtka k recenzovanému filmu, jen dodávám, proč to nemůže být nejlepší komedie, zvlášť když se Russell cíleně nesnažil o častý smích publika. Ale když se podíváme i na Oscary, tak u filmu s deseti nominacemi (je otázkou, kolik jich v plešatou sošku Špinavý trik promění) očekáváme zcela výjimečný zážitek, to však Russell nenabízí. Film je skutečně velmi dobrý, ale to úplně nestačí, byť samozřejmě neupoutá pozornost jen tím, že Christian Bale přibral.

Lidé, kteří udílejí ceny, si zkrátka tohoto filmaře oblíbili. Jediný, kdo si největší uznání neoddiskutovatelně zaslouží, je Amy Adams. Výborní jsou všichni herci (zřejmě největší klad filmu), Russell s nimi pracovat umí, sugestivnosti napomáhají i kamerové úhly a časté zabírání detailů jejich obličejů. Na Amy Adams však nemají, svým neskutečně živoucím výkonem je strká do kapsy, možná i skoro všechny v roce 2013. Je minimálně tak přesvědčivá jako Cate Blanchett v Jasmíniných slzách, jenže zatímco Cate Blanchett „jen“ přesně korespondovala se scénářem Woodyho Allena, tak Amy Adams povyšuje celý film. Špinavý trik je trochu překombinovaný. Předchozí dva Russellovy filmy (Fighter, Terapie láskou) byly jakoby opravdovější, bez náznaků humorných prvků se mu pracuje lépe. Sám dodává, že ho zajímají charaktery, ne děje. I proto se mu daří vzbudit divácké sympatie u nepříliš ukázkově jednajících postav.

USA, 2013, 129 min
Režie: David O. Russell
Scénář: Eric Singer, David O. Russell
Kamera: Linus Sandgren
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Jennifer Lawrence, Bradley Cooper, Christian Bale, Amy Adams, Jeremy Renner, Michael Peña, Louis C.K., Elisabeth Röhm, Robert De Niro, Jack Huston, Shea Whigham, Colleen Camp, Alessandro Nivola, Dawn Olivieri, Adrian Martinez, Saïd Taghmaoui, Anthony Zerbe, Paul Herman, Christy Scott Cashman

Leden 27, 2014