Šťastná (to žena!) – dotočeno…
Do postprodukce právě putuje nový film mladé absolventky filmové režie Evy Toulové, jehož poslední klapka padla minulý čtvrtek. Snímek s názvem Šťastná je již režisérčiným pátým počinem. Zatímco předchozí filmy měly podobu studentských prací, v tomto případě se jedná o její první celovečerní dílo distribučně zacílené na kina.
Ve své tvorbě se Toulová nejčastěji zaměřuje na zobrazení světa žen, jako je tomu například u absolventského filmu Dvojhra, pojednávajícím o postupném sbližování dvou rozdílných pianistek. Ve studentském snímku Navíc se plnoštíhlé hrdince nedaří získat zpátky ztracenou sebedůvěru a začlenit se do kolektivu. Motiv odchodu dcery od rodičů a jejich následnou kompenzaci v podobě naleznuvší dívky zase zpracovává čtrnáctiminutová studie Náplast. „Snažím se zobrazovat témata, jakým rozumím,“ říká Toulová a vysvětluje, „každá postava má své vlastní myšlení, složitou psychologii, zvyky, přání, sny, slovník a pro mě, nejen jako pro režisérku, ale i autorku scénáře, je snadnější vžít se a jednat za postavu, ke které mám věkem i pohlavím nejblíže.“
Nejenom film se stal sférou režisérčiny kreativity. Kromě režie se věnuje také literární činnosti, ilustraci a výtvarnému umění. Je autorkou několika knih, z nichž si sama ilustrovala kupříkladu Alenku v údivu. Během kariéry ve výtvarném oboru se již zúčastnila bezmála dvou desítek výstav, k těm největším patřil soubor Moje roztomilosti z roku 2012. Mimo to je Toulová držitelkou českého rekordu o největší obraz kreslený pastelkou z roku 2009. K dalším jejím aktivitám patřila spolupráce s policií Jihomoravského kraje, pro niž natočila sérii pěti spotů bojujících proti kyberšikaně. K filmové režii se Eva Toulová dostala po absolutoriu Střední umělecké školy grafické v Jihlavě: „Filmy na mě vždycky mimořádně působily. Maluju moc ráda, ale jako umělecký projev mi to úplně nestačí. Na střední jsem začala i psát a režie pro mě byla propojením výtvarného projevu s literárním. Tak jsem podle parametrů přijímacích zkoušek natočila pár krátkých filmů a hned na první pokus jsem byla přijata na FAMU,“ prozradila mladá režisérka.
Eva Toulová má nad sebou jistě šťastnou hvězdu, což už se nedá říct o hlavní hrdince jejího filmu Šťastná, studentce Viktorii (Andrea Daňková), která přijíždí do Prahy na studia herectví plna ideálů. Její vysněné představy však nejsou naplněny tak, jak by očekávala. Dostává se do kolektivu kariéristických studentek (Aneta Krejčíková a Marie Kružíková), které mají své vlastní metody, jak dosáhnout úspěchu. A jak se s tím vypořádá Viktorie? To se dozvíme začátkem podzimu, kdy má být premiéra tohoto chystaného lovestory z divadelního prostředí, v němž chce každá dívka získat hlavní roli a stát se tou nejlepší. Postavy studentek jsou reprezentovány herečkami, které již s Toulovou v minulosti spolupracovaly (Navíc, Náplast, Dvojhra). „Představu o hlavních hercích jsem měla už při tvorbě scénáře, přesto jsem si většinou přizvala víc herců a pořádala kamerové zkoušky,“ přiznává režisérka. V dalších rolích se ve filmu představí také známé tváře jako jsou David Kraus, Dana Morávková, Ljuba Krbová, Jan Hrušínský a další.
Za nejdůležitější považuje Toulová výběr kameramana, Jakuba Křena: „Známe se už dlouhou dobu – točila jsem s ním svůj první krátký snímek na filmový materiál. Musím říct, že nikoho lepšího, než Kubu, jsem si vybrat nemohla – nejen, že je úžasně talentovaný kameraman, ale stejně jako já pro ten film žije, což není u kameramanů samozřejmostí.” Také při uměleckém komponování záběru mu nechává Toulová potřebný prostor: „Při natáčení se spíš věnuji práci s herci a celkovému vyznění atmosféry. O uměleckou vizualizaci se stará především můj kameraman,“ k čemuž ještě podotýká, „navíc si každý záběr pečlivě zakreslujeme ve storyboardu, takže dopředu víme, jak bude vypadat.”
Natáčení probíhalo od minulého léta v pražských lokacích, k nimž patřily namátkou Akademie výtvarných umění, Sál Boženy Němcové, Rudolfinum, Divadlo Kámen, Divadlo Za plotem a další místa. Filmování se však neobešlo bez nepříjemností. Představitelka hlavní role Andrea Daňková si v průběhu natáčení zlomila nohu. Přesto filmový štáb, tvořený převážně ženami, vše zvládl, ačkoliv došlo k mírnému zpoždění. K ženskému kolektivu talentovaná režisérka dodává: „Měli jsme zvukařku (Jana Coufalová), střihačku (Ilona Malá), asistentku kamery (Marie Kukulová)… nebyla to podmínka, ale myslím, že tato “holčičí převaha“ filmu jen prospěla. Kdo může ženám rozumět víc než ženy?” Film je také určen především ženám, což režisérka potvrzuje svým záměrem – natočit romantický snímek zachycující současnou situaci a problémy dnešní dívčí generace. A co bude následovat dál? Můžeme už teď mluvit o dalším chystaném projektu? „Ano, od tohoto týdne začínám spolupracovat na dalším námětu. Mohu jen prozradit, že to bude výjimečný příběh s netradičním filmovým zpracováním, napíná všestranná režisérka. Nezbývá nám, než se nechat překvapit.