Terminator Genisys – Předražený fan film (recenze)

CZ premiéra: 9. července 2015

Když se objevily první nepříznivé ohlasy na pátého Terminátora, přišly zároveň s nimi i spekulace o důvodech, proč tvůrce prvních dvou filmů James Cameron vyjádřil výslednému filmu podporu. Objevil se i názor, že zoufalí tvůrci poprosili Camerona o nějaké to příznivé slovo, které by pomohlo nezdařený film propagovat. Byť nám režisérovy skutečné pohnutky nejspíš zůstanou navždy skryty, dovolím si přidat další nepodloženou spekulaci – Terminator Genisys se prostě Cameronovi trefil do nostalgické noty. Zatímco třetí díl byl napůl parodií a napůl poctou prvních dvou filmů a čtvrtý díl suchým postapokalyptickým thrillerem, pátý film se vrací k vyprávěcímu vzorci druhého dílu. První dva Terminátoři, zejména druhý, míchali dohromady atributy temné akční sci-fi s prvky rodinného dramatu a romance a lehce se zamýšlel nad paradoxy stran cestování v čase.

o-TERMINATOR-GENISYS-facebook

Terminator Genisys se ke všem těmto tématům vrací. Znovu ustavuje známý romantický pár z Kylea Reese a Sarah Connor, přičemž Arnoldova T-800 opět staví do otcovské role. Při navracení se k původním motivům film otevřeně cituje předchozí filmy daleko důsledněji, než tak činil třetí díl – film začíná úspěšným tažením odboje na jádro Skynetu a následnému odeslání Reese do roku 1984. Film tak ukáže lokace z jedničky, až do detailu podobné originálu. Nostalgicky se tak setkáme s omlazeným T-800 (mimochodem, Arnoldovo stárnutí během filmů zde má racionální vysvětlení), třemi nebohými pankáči (bohužel bez Billa Paxtona) a bezdomovcem, jehož Reese v postranní uličce okrade o kalhoty. Dokonce se podařilo sehnat i stejný typ psa, který uličkou vystrašeně prochází. Poté se ale ukazování viděného změní na přepisování viděného. Sarah je podle všeho větší tvrďák, než Reese, T-800 se chová jako starostlivý otec a nakonec přijde twist, který to, co víme o postavách, překope úplně. Zní to odvážně. Nicméně ani to není v rámci série inovací, neboť podobný, leč opačně postavený šok známe z Terminátora 2: Dne zúčtování. Dalo by se pokračovat a popisovat do detailů. Nakonec bychom zjistili, že téměř všechno, co se v Terminator Genisys ukazuje jako ozvláštňující v rámci série, ozvláštňovalo už předchozí díly. Co tedy snímek veskrze přináší?

maxresdefault
V zásadě se jedná o nepokryté nadšení tvůrců z prvků prvních dvou Terminátorů. Respektive ze snahy vyvolat tento dojem, pobavit fanouška odkazy a přimět jej zamáčknout nostalgickou slzu v oku. Tvůrci se pokusili dát fanouškům to, co podle nich fanoušci chtějí, tedy vrátit do hry vše oblíbené – Sarah Connor, omlazenou a stejně drsnou, jako si ji pamatujeme z dvojky a vzhledem k jejímu mládí podobně frackovitou, jako byl v tomtéž filmu John Connor. Kylea Reese, drsného a idealistického, jako si ho pamatujeme z jedničky. A Arnolda ve výsledku v obou oblíbených polohách – omlazeného chladnokrevného zabijáka i postaršího otlučeného ochránce. Genisys tak působí spíše jako fandovský film než plnohodnotný příspěvek do vcelku rozmanité série. Příliš tomu nepomáhá ani překombinovaná zápletka, ve které se podařilo celý film utopit ve snaze přepsat chápání mytologie a upgradeovat ji pro dnešní dobu. Ve filmu se vyskytuje tolik časových paradoxů a komplikovaných plánů, že se v tom dá poměrně lehce ztratit a pokud vám při přemýšlení nad nimi nevybouchne hlava, zjistíte, že většina z nich je jednoduše nesmyslná. Nicméně důležitost detailů těchto plánů vystihuje následující dialog:

„Chci vám pomoct, i když přesně nevím, o co vám jde. Určitě je to všechno hrozně komplikované.“
„No…chceme zachránit svět.“
„Ok, to mi stačí.“

stažený soubor

Ať jsou motivace a jejich provedení ve filmu jakkoli zamotané, ve výsledku stejně jde jen o doběhnutí z A do B, eliminovat hlavního padoucha a zachránit budoucnost lidstva epickou destrukcí. Komplikovanost zápletky tak tedy působí jako background, nutné zlo, které tvůrci potřebovali pro předvedení známého dějového vzorce, z čiré potřeby vysvětlit, proč je mytologie série překopána. Motivace jsou jakž takž vysvětleny a teď se můžeme věnovat tomu, co fanoušci chtějí. Z toho důvodu lze k Terminator Genisys přistupovat spíše jako k předraženému fan filmu, provokujícímu hypotézami o dopadech cestování v čase.

Verdikt: Není to vyložený průšvih, jakého jsme se báli, bohužel však ani zlom v terminátoří sérii, v jaký se dalo doufat. Je to film, proklamující fandovství původní látce. Nic víc, nic méně.

Recenze vyšla na webu NaFilmu.cz.

USA, 2015, 126 min
Alan Taylor
Scénář: Laeta Kalogridis, Patrick Lussier
Kamera: Kramer Morgenthau
Hudba: Lorne Balfe
Hrají: Emilia Clarke, Arnold Schwarzenegger, Jason Clarke, Jai Courtney, J.K. Simmons, Dayo Okeniyi, Aaron V. Williamson, Matt Smith, Byung-hun Lee, Sandrine Holt, Griff Furst, Teri Wyble, Brett Azar, John Edward Lee

Červenec 2, 2015