Trailery z Comic Conu – výběr z dosavadní várky
Člověk na chvíli odjede od civilizace a hned se roztrhne Comic Con s trailery. A protože jich bylo docela dost, pojďme si probrat ty nejzajímavější. Nebo aspoň ty, které jsou pro nás nějakým způsobem důležité.
První trailer, který vyvolává seriózní husinu, patří k filmu Skleněný (Glass). Nejlepší současné pojetí superhrdinského mýtu, které se odráží ve skvělých filmech Vyvolený a Rozpolcený, vyvrcholí už v lednu. Upoutávka nás zavádí do psychiatrické léčebny, kde společnou terapii podstupují všichni tři hlavní protagonisté série – zestárlý superhrdina z lidu David Dunn (Bruce Willis), duševně nemocný Kevin Wendell Crumb, jenž v sobě ukrývá několik různorodých osob, včetně superpadoucha Beasta (James McAvoy), a fyzicky křehký, leč superinteligentní comicsový geek a samozvaný superzločinec Elijah Price alias pan Skleněný (Samuel L. Jackson). Všichni tři sedí tváří v tvář psycholožce se specializací na lidi, kteří se domnívají, že mají superschopnosti. Pro sérii je to zcela logická dějová linka.
První film, Vyvolený, byl zcela ukotvený v co možná nejvíce realistickém světě a jeho ústředním motivem byla otázka, jestli je existence superhrdiny vůbec možná. Odpověď jsme dostali až v posledním aktu filmu. Rozpolcený zkoumal možnosti mnohačetné poruchy osobnosti. Konkrétně se zabýval fyzickými změnami, které tuto chorobu provází a polemizoval s myšlenkou, že v jednom těle se skutečně může skrývat více živých bytostí. Oba filmy připravili půdu pro klasický superhrdinský souboj a dává jen smysl, že i tahle myšlenka se bude zpochybňovat. Trailer nám ukáže některé klasické atributy – David se ve své pláštěnce vynoří ze stínů a praští s padouchem o zeď, zkrotí zásahovku a ohýbá ocel, zatímco pan Skleněný a Beast se spojí v šíleném destrukčním plánu. To, co je ve světě MCU naprosto všední situace, je ve světě Skleněného důvod pro rezervaci tří míst na psychiatrickém oddělení. Trailer nám ukazuje dost akčních scén a racionalizační diskuze o jejich povaze jsou tím pravým kontrastem, který sérii udrží od překlonu do další standardní superhrdinské série. Čemuž pomáhají podvratné hlášky jako „This is not a cartoon“ nebo „That sounds like villains teaming up.“ Trailer má skvělou gradaci, Willis má coby ošlehaný superhrdina konečně zase charisma, Jackson je ďábelský jako nikdy a McAvoy je solidní hrozba. Snad se ani nejde těšit víc.
Oproti tomu další trailer vyvolává spíš úzkost. Na filmech DCEU (nebo Worlds of DC, chcete-li) je smutné, že se ze všech sil snaží podřídit hysterickým fanouškům a nikdy se nikomu nezavděčí. Což je pochopitelné, protože jak nás přesvědčil Burtonův Batman, Nolanův Batman a Singerovi X-Men, fanoušci slyší na osobitost a kreativní změny oproti předloze. Filmy WoDC dělají vše tak, jak je nakreslené a napsané v komiksu, videohrách nebo animovaných seriálech, a to je prostě nuda. Každý další film je navíc reakcí na ohlasy předchozího filmu a kopírování toho, jak to dělá konkurence. Nejinak je tomu u traileru na Aquamana. Je to ten nejstandardněji natočený superhrdinský trailer, jaký si můžete představit. Superhrdina je na začátku šikanované dítě, které se samo podivuje nad svými schopnostmi, mlátí ozbrojené žoldáky a připlouvá do své rodné Atlantidy, která vypadá jako Wakanda pod vodou. Celkově se trailer hodně brzy přehoupne do remaku Black Panthera, kde místo pašeráků lidí v džungli hrdina mydlí posádku ponorky, bojuje o post krále s nezajímavým a nažehleným sokem v podvodní říši a účastní se epické bitvy, kde obrněné nosorožce nahrazují osedlaní žraloci a obří krabi. A místo elegantního afrického krále vše podstupuje svalnatý heavymetalista. Ukázka klimaktické bitvy je pak přesně to, na co jsme zvyklí snad u každého filmu WoDC. Nepřehledná bitka se spoustou plamenů (ano, i na mořském dně), která nás unavovala u jinak celkem zajímavého Muže z oceli i u do té chvíle povedené Wonder Woman. V podstatě v celé upoutávce není jediný moment, který stojí za vypíchnutí.
Shazam! už vypadá zajímavěji. Nebo má aspoň zajímavý koncept. Oproti Aquamanovi, který je ze stejné produkční stáje, působí hravě, zábavně a celkově sympaticky. Hlavní postavou je dvanáctiletý Billy Batson, jenž se ocitne v pěstounské rodině. Když se svého nového sourozence, invalidního comicsového geeka, zastane před šikanujícími spolužáky, potká na útěky před nimi čaroděje, který mu dá superschopnosti. Jakmile Billy řekne Shazam, změní se na dospělého superhrdinu v kostýmu, jenž napravuje křivdy v sousedství. Kouzlo Shazama je hlavně v tom, že ačkoli vypadá dospěle, mentálně je mu pořád 12 let. Trailer umí využít všechny aspekty tohoto konceptu. Příběh se odehrává v syrově vypadajícím prostředí, s ponurým počasím, otlučenými auty, přepadenými večerkami a omšelou podzemní dráhou. V tomto prostředí se objevuje barvami hýřící superhrdina jak vystřižený z komiksu Zlatého věku, který má reakce malého kluka. Na tuhle komediální jednohubku si počkám rád.
Na závěr něco opravdu epického. Godzilla: King of The Monsters navazuje na Edwardsovu výbornou Godzillu a celkem slušný film Kong: Ostrov lebek. Oba to byly filmy, stvořené hlavně pro kino, a King of Monsters není výjimka. Vlastně se hodně snaží dva předchozí kousky překonat v epičnosti. Zatímco trailer na první Godzillu vsázel na náznaky něčeho monstrózního a epického, upoutávka na King of Monsters nás rovnou vrhá do světa, který dávno nepatří lidem a kde se majestátní monstra prohánějí po světě, jako by na něm nikdo nebyl. Apokalypsa z pohledu čtrnáctileté holky (Millie Bobby Brown) vypadá jako peklo na Zemi, jakému se závěr Jurského světa ani nepřiblíží. Jediný, kdo může zachránit svět, je Godzilla. Monstra jsou vždy ukazována v kontrastu s lidmi, budovami, městy nebo čímkoli, co zvýrazní, jak moc obrovský je tenhle prehistorický svět, který se pomalu vrací. Epický nářez roku 2019 je jistý.