TV tip: Hra o jablko

Další moralita Věry Chytilové o vztazích mužů a žen, z níž muži nevyjdou zrovna nejlépe. Ostatně nejenom muži. Tentokrát z roku 1976.

Příběh lásky porodníka Johna (Jiří Menzel) a mladé sestřičky Anny (Dáša Bláhová). Pro staromládeneckého doktora, využívajícího stále všechny výhody „mamahotelu“, jde zprvu jen o další nezávazný flirt, naopak Anna touží po hlubším vztahu. Všichni kolem ní jsou zkušení hráči ve „hře o jablko“, ona působí jako bláznivé nemehlo, které se bez náležitých znalostí vrhá do všeho po hlavě. Postupem času ale začínáme chápat, že právě ona je v tomto filmu tou kladnou a správnou figurou. Ostatní berou vážně naprosté prkotiny a v důležitých věcech naopak selhávají. Naopak Anna přes svou potrhlost stojí nohama pevně na zemi. A to nejen ve věcech lásky, ale i v mezilidských vztazích obecně. I její hra je daleko zábavnější, důslednější a smysluplnější než hra těch ostatních.

hra

Hra o jablko nabízí všechny typické rysy režijního rukopisu Věry Chytilové. Přepjaté herectví na hranici karikatury a grotesky, výrazný (až rušivý) střih, který vytrhává věci z kontextu a neumožňuje hladké plynutí příběhu, explicitní symboliku (v průběhu filmu různě variovaný motiv jablka). Ve Hře o jablko také věrně zachycuje dobový přístup k porodnictví, které ze všeho nejvíc připomíná pásovou výrobu a samotné rodičky naprosto zbavuje osobnosti. O tři roky později podobně zachytí „pásovou výrobu“ socialistického bydlení ve filmu Panelstory.

Za zmínku stojí i casting. Chytilová jako již tradičně obsadila filmové role herci z menších studiových divadel. Kromě Dagmar Bláhové z brněnské Husy na provázku (respektive divadla Na provázku) se ve Hře o jablko objevuje snad celý tehdejší ansámbl Studia Y.

Neděle 2. února, ČT2, 22.40

CSFD IMDb

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít k navigační liště