Vlk z Wall Street – (The Wolf of Wall Street) – Óda na kapitalismus – recenze

V kinech od: 16.1.2014

Nejnovější režisérský zářez protřelého Martina Scorseseho vypráví příběh amerického burzovního makléře a v současnosti motivačního řečníka Jordana Belforta, který v devadesátých letech minulého století založil investiční společnost generující ne vždy zcela legální cestou neuvěřitelné množství peněz. Belfort byl po sedmi letech hýření FBI dopaden a odsouzen. Díky spolupráci s vyšetřovateli a poskytnutí informací vedoucích k odsouzení dalších podezřelých však ve věznici strávil jen velice krátkou dobu.

vlk1

Do hlavní role Jordana Belforta zvolil Scorsese svého oblíbence Leonarda Dicapria, kterého už dříve označil za svého nástupce Roberta DeNira, s nímž v minulosti spojil značnou část svojí kariéry. DiCaprio se navíc v posledních letech v rolích pompézních zbohatlíků objevuje nezřídka. Kromě Howarda Hughese ve filmu Letec (2004) tak ztvárnil zámožné podnikatele i v aktuálnějších filmech: Nespoutaném Djangovi (2012) Quentina Tarantina nebo i Luhrmanově Velkém Gatsbym (2013). Přestože právě Scorseseho a DiCapriova první spolupráce na životopisném námětu o leteckém konstruktérovi a filmovém režisérovi Howardu Hughesovi je Vlkovi z Wall Street podobný námětem v reálných událostech, vrací se Scorsese s Vlkem spíše do let devadesátých, ve kterých se ostatně děj odehrává, k filmům Mafiáni (1990) a Casino (1995). Stejně jako v případě zmíněných filmů je děj vyprávěn prostřednictvím sebeuvědomělého vypravěče, který dokonce v případě Vlka z Wall Street z polohy mimo obraz do scény přímo vstupuje například proto, aby diváka obeznámil s časovými posuny.

vlk2

Příběh je taky rozdělen do několika částí, v případě Vlka z Wall Street se jedná o dvě dějství, ve kterých Belfort nejprve bohatne a zakládá společnost Stratton Oakmont a další, kde se jeho nevětším problémem stává starost, co s vydělanými penězi, ale zároveň ho začíná vyšetřovat FBI. Opět se navíc jedná o interpretaci chování a morálky výlučné skupiny, jež je běžné populaci povětšinou poměrně cizí, mafiáni jsou však tentokrát nahrazeni brokery. Obdobný je i neutrální postoj, jakým se k prezentované skupině vyprávění staví. Přestože je evidentní, že způsob chování brokerů není zcela v pořádku, nelze se v určitém ohledu ubránit sympatiím nebo minimálně pochopení. V kontrastu s Letcem má pak DiCaprio mnohem podstatnější úlohu, jelikož mu nesekunduje žádná výraznější herecká hvězda. Výjimkou je pouze Matthew McConaughey v roli výstředního Marka Hanny, který Belforta zasvětí do tajemství obchodu na burze. Ten však na plátně příliš času z tříhodinové stopáže filmu nezabere. Čím se však Scorseseho novinka od Mafiánů a Casina odlišuje, je komediální povaha a velké množství vtipů prostupující oběma částmi děje. Ať už Donnie Azoff konstruuje odůvodnění, proč si vzal svoji sestřenici, nebo se Jordan Belfort nechává při poskytování první pomoci inspirovat postavou Pepka námořníka ze seriálu právě běžícího v televizi, nahrazujíc typický špenát kokainem, humorné scény jsou pro film velmi zásadní a signifikantní.

Ostatně možná právě proto se Vlk z Wall Street dosud těší velice kladného přijetí od diváků napříč věkovými kategoriemi. Naopak problém s ním měly některé hollywoodské instituce.MPAA zejména pro četnost vulgarit ohodnotila film ratingem, jež v Americe nepovoluje jeho návštěvu mladistvých bez doprovodu. Přestože v rozhovorech Scorsese vyslovuje obavy nad předpojatostí spojenou se svým jménem a ve filmu hned v počátku jadrnou mluvu makléřů zdůvodňuje, nelze v tomto případě objektivně MPAA z jakékoliv diskriminace vinit.

CSFD  IMDb

Hodnocení autora:
[starreview tpl=16 size=’30‘]

USA, 2013, 180 min
Režie: Martin Scorsese
Předloha: Jordan Belfort (kniha)
Scénář: Terence Winter
Kamera: Rodrigo Prieto
Hudba: Howard Shore
Hrají: Leonardo DiCaprio, Jonah Hill, Margot Robbie, Kyle Chandler, Jon Bernthal, Matthew McConaughey, Jean Dujardin, Cristin Milioti, Rob Reiner, Jon Favreau, Shea Whigham, Justin Wheelon, Aya Cash, Michael Nathanson, Ethan Suplee, Katarina Cas, Joanna Lumley, J.C. MacKenzie, Ashlie Atkinson, Dan Bittner, Robert Clohessy

Leden 24, 2014

Štítky:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *