Vrací se kyberpunková ikona v podání kyberpunkového filmaře
Původní, ten jediný a pravý RoboCop se dočká pokračování. Scénář píše Justin Rhodes, který toho sice moc nepředvedl, ale píše také šestého Terminátora, a režírovat bude (asi) Neill Blomkamp, jenž natočil výborný District 9, slušné Elysium, příšerného Chappieho a pár nabubřelých sci-fi kraťasů. Jeho filmy nejsou zdaleka vždy výborné, přesto je pro RoboCopa nejlepší možnou volbou.
O návratu RoboCopa se spekuluje už nějakou dobu a dlouho jsem si nebyl jistý, jestli je to dobrý nápad. Původní film skvěle reflektoval dobu, v níž byl natočený. Stejně tak jeho reboot z roku 2014, který byl sice nenáviděn za nízký rating a sterilitu, ale co naplat, když to byla součást jeho poetiky a v podstatě také odrážel současně naladěnou společnost? Proto vyznívá o to palčivěji otázka, zda by měl mít původní RoboCop místo v dnešní době. A minimálně Neill Blomkamp si myslí, že ano.
„Originál měl na mě obrovský účinek, když jsem byl kluk. To, co jsem na tom miloval, se časem vyvinulo. Nejdřív to bylo nejsilnější konzumerismem, materialismem a Reaganomikou, tím osmdesátkovým tématem Ameriky na steroidech. Jak jsem byl starší, rezonovalo ve mně to téma hledání identity. Dokud je tu lidský prvek, dobrý příběh může fungovat v jakékoli době, není uzamčen v konkrétním místě v dějinách.“
Nutno říct, že spojení RoboCopa a Neilla Blomkampa, který má film režírovat, zní neobyčejně nadějně. Ano, každý další Blomkampův film je o něco horší, než ten předchozí, ale kdo jiný má v současnosti ke kyberpunku takový vztah? Tam, kde v jeho filmech váznul scénář, vyhrávala poetika spojení člověka a stroje. Jeho schopnost skloubit sci-fi technologii a drsný realismus špinavých slumů a pouličních gangů je jedinečná a sama o sobě si zaslouží kultovní status. Krátká synopse chystaného RoboCopa je pro něho jako dělaná:
„Anarchie vládne a osud Detroitu visí na vlásku, zatímco se RoboCop triumfálně vrací do boje se zločinem a korupcí.“
Pokud by Blomkamp dokázal prosadit svou vizi a poetiku (což se mu vždy dařilo, byť u Chappieho to bylo spíš na škodu), může mít RoboCop konečně důstojné pokračování a Blomkamp konečně zase dobrý film. A protože sága o poplorobotickém policajtovi je už přeci jen velká franšíza, může dostat snímek takovou kontrolu ze strany studia, která udrží Blomkampovu mnohdy spíš kontraproduktivní divokost trochu na uzdě a pomůže vzniknout filmu, jenž poslouží jak Blomkampově kariéře, tak kdysi uznávané franšíze.