Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda druhá: Společenský přesah

Jaroslav Thraumb

Star Wars jsou na jedné straně tak žánrově vyhraněným dílem, až by se chtělo očekávat, že jeho hypotetický dosah bude mít vliv jen na vášnivé fanoušky fikčních sci-fi světů a střední proud bude míjet bez povšimnutí. Jak je ale možné, že v praxi to zdaleka neplatí a že Star Wars zaujímá významnou pozici v srdcích nejen mladých mužů zblázněných do science fiction, ale i starších generací, žen, lidí různých národností i náboženských přesvědčení?

Kulturně-umělecky-filozoficko-náboženský přesah

Je třeba říct, že i přes onu zdánlivou specifičnost je ve skutečnosti Star Wars mnohem více, než jen sci-fi řežba sázející na audiovizuální efekt. I v tak vyhraněné tvorbě lze paradoxně najít doslova desítky subžánrů, kterými se Star Wars v dílčích příbězích více či méně vyznačují – jsou simulací tradičních mytologických hodnot, jsou východním samurajským filmem, obsahují politicky laděné prvky, jsou trochu pohádkou, trochu rodinným krizovým melodramatem, lze v nich najít aspekty podobenství, umí se zahalit do mysteriózního kabátu. A to vše spojuje právě rozsáhlá science fiction metanarace, která si klade za cíl oslovit nikoli konkrétní žánrově specifickou sociální skupinu, ale kolektivní divácké spektrum, bez ohledu na jakýkoliv druh stigmatizace.

harrison-ford-star-wars-1977

Velmi těžko se rozlišují i generační specifika, protože bez ohledu na ročník narození bylo na Star Wars „odkojeno“ stejné množství lidí, ať to byli ti z počátku generace X, kteří původní trilogii přímo pamatují, nebo generace Y, která vesměs dospívala v době uvedení nové trilogie, a nebo i generace Z, která na Star Wars v zásadě vyrůstá ještě dnes, přestože jí už často míjí dokonce i narativní strukturovanost hollywoodské tvorby z přelomu tisíciletí z doby vzniku nové trilogie, natož pak té staré. Snad jen poslední zmiňovaná generace už pod tlakem nároků na perfekcionismus audiovizuálních prvků upřednostňuje novou trilogii před tou původní, což lze svým způsobem pochopit, ačkoli drtivá většina fanoušků Star Wars považuje novou trilogii po té první spíše za kompromis. Nic to však nemění na skutečnosti, že i velké množství fanoušků původní trilogie je narozeno až v tomto tisíciletí, což dokazuje, že i navzdory na tu dobu pokrokovým efektům hraje ve Star Wars prim obecně tradiční, ačkoli velmi unikátně sofistikovaný příběh o konfliktu dobra se zlem a nikoli audiovizuální faktor, jak se o původních Star Wars často mluví. Naopak bych si paradoxně troufal říct, že i když nová trilogie už z tohoto pohledu nebyla nijak zvlášť převratná, je v ní na audiovizuální efekty sázeno o poznání víc, než na vyprávění, protože z narativního hlediska se už zákonitě musela přizpůsobovat legendární původní trilogii; navíc je dějově diametrálně odlišná.

Společenský přesah Star Wars především na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, ale v chladnější podobě i dnes, by se dal rozdělit na tři dílčí části – (a) kulturní, (b) umělecký a (c) filozoficko-náboženský:

(a) Kulturní přesah se vyznačuje především určitou adaptací společnosti (primárně té americké a obecně západní) vůči kultu Star Wars jako něčemu, co sahá daleko za stříbrné plátno; nemálo tomu napomohl právě již dříve zmiňovaný merchandising, který umožnil vidět motivy Star Wars na každém kroku – trička, čepice, hračky, světelné meče, počítačové a konzolové hry, dokonce i tak samozřejmé předměty jako prostírání nebo prkýnko na WC, to vše obsahovalo nějaký brandový potenciál a Lucasfilm jako majitel merchandisingových práv z toho vyšťavil maximum. Nezřídka se tak stávalo, že jste potkali auto se Star Wars polepem či člověka s botami ve tvaru masky Dartha Vadera. Star Wars se staly součástí společnosti a to zdaleka ne jen té kinematografické.

mark-hamill-as-luke-skywalker-in-star-wars

O popularitu a boom Star Wars se velkou měrou zasloužily také fanouškovské kluby, které se všude po světě v osmdesátých a devadesátých letech zakládaly a které dnes dohromady čítají pravděpodobně nejrozsáhlejší (a také kulturně nejrozmanitější) fanouškovskou komunitu vůbec. Aktivita těchto klubů napomohla k šíření kultu Star Wars, a to pak mnohonásobně na konci devadesátých let a začátku nového tisíciletí, kdy internet a sociální sítě umožnily prakticky neomezenou otevřenost informačního trhu mezi lidmi z celého světa; jen ta internetová komunita – a to existuje ještě stálá řada těch, kteří zůstávají konzervativní a pořádají osobní sešlosti a akce – čítá přes miliardu fanoušků, více či méně aktivních. Lidově přeneseno to znamená, že každý sedmý člověk ve vašem okolí je členem nějakého fanklubu Star Wars.

Nelze pochybovat ani o módním haló efektu, který premiéra Star Wars v západní společnosti vyvolala. Američtí kadeřníci pracovně aktivní v sedmdesátých a osmdesátých letech vám potvrdí, že svého času byl nejčastější požadavek „ostříhejte mě na Hana“ nebo „na Leiu“. Ano, v době největšího a nejčerstvějšího boomu Star Wars chtěla každá americká žena vypadat přesně tak nevkusně, jako princezna Leia s tím futuristickým (který bude reálně v módě možná tak za dalších třicet, čtyřicet let, jestli vůbec) účesem. Na přelomu 70. a 80. let měl najednou skoro každý Američan (a v devadesátých letech po pádu Sovětského svazu i téměř každý Evropan) něco společného se Star Wars, ať to byl účes, oblečení s motivy, plakát v obývacím pokoji, účast ve fanklubu nebo cokoliv jiného. A ač je kulturní vliv Star Wars oproti těm následujícím přesahům spíše povrchní, rozhodně je naprosto nepopiratelný a marketingově encyklopedický.

Carrie_Fisher_67090c

(b) O uměleckém přesahu, a opět nikoli výhradně ve filmovém, ale především ve filmovém smyslu, jsem už krátce hovořil. V době, kdy vznikaly první Star Wars, se západní svět umělecky potácel někde mezi realismem a surrealismem a science fiction bylo (až na výjimky) spíše opomíjené. Síla a dosah Star Wars přinesly výraznou éru postmoderny a futurismu, kterými se najednou začali inspirovat kreativci napříč uměleckým spektrem, od malířů a sochařů přes spisovatele až pochopitelně po filmaře. Nezřídka se autoři „poststrawarské“ tvorby netají inspirací ve Star Wars, které prakticky ukončily Nový Hollywood především v tom kulturně-obchodním smyslu. Mnozí dnešní filmaři té mladší generace, která s filmařinou začínala až při a po vzniku hollywoodského korporativismu v osmdesátých letech, odrostli právě na Star Wars, a tak lze říct, že i na ně měly Star Wars klíčový vliv, ač to třeba ne vždy musí být přímo zřetelné. Z uměleckého hlediska se snad ani netřeba vyjadřovat také o filmové hudbě, kterou John Williams ovlivnil bezprecedentně (jeho Oscara za hudbu pro Star Wars považuji za nejcennějšího hudebního Oscara vůbec v kontextu proměny stylu a měřítek kinematografie).

(c) Filozoficko-náboženský přesah svět zaznamenal bezprostředně po vzniku Star Wars. George Lucas při tvorbě ságy čerpal z mnoha externích zdrojů a inspiroval se několika fiktivními i reálnými metanaracemi, které už dávno existovaly, čímž ze Star Wars vytvořil v zásadě silně eklesticistické dílo. Už po premiéře prvního dílu (čtvrté epizody) v roce 1977 se začala řada fanoušků formovat do hodnot, které uznávají Jediové, a z řádu Jedi se tak pomalu začalo stávat reálné (pochopitelně ateistické) náboženství, nebo lépe řečeno myšlenkový směr, který následovalo stále více a více lidí.

Zašlo to tak daleko, že na přelomu století vznikla náboženská organizace s názvem jediismus, která si klade za cíl respektovat právě ty hodnoty, na kterých stojí principy rytířů Jedi ve Star Wars. Protože organizátoři sčítání lidu respektují v rámci ústavy jakýkoliv druh náboženského přesvědčení, v roce 2001 se stal jediismus formálně oficiálním náboženstvím, když se k němu přihlásilo přes půl milionu lidí jen v anglicky mluvících zemích. O deset let později už to bylo téměř pět milionů. Ač řada z nich vnímá toto zařazení spíše jako recesi, existuje komunita těch, kteří jediistické hodnoty neberou na lehkou váhu a k jediismu se zcela vážně hlásí. Jen v České republice se k jediismu přihlásilo 150x více lidí, než třeba ke známé scientologické církvi, nebo 15x více, než k judaismu.

White-Lightsabers--1977_article_story_large

V rámci filozofického nebo lépe řečeno myšlenkového hnutí navázaného na Star Wars je potřeba také zmínit myšlenkový pokrok, který měl zásadní vliv na vnímání světa. V sedmdesátých letech, kdy se svět ještě stále topil v důsledcích druhé světové války, byla mezi lidmi běžnější spíše zpátečnická filozofie, kdy měl svět tendenci zabývat se primárně minulostí. Star Wars dle mnoha výzkumů zapříčinily určitý filozofický převrat ve společnosti, která se díky oné futuristické metanaraci začala podvědomě dívat spíše do budoucnosti víc, než kdy dřív. To je teorie, která se velmi těžko ověřuje, ale z odlišností myšlení lidí a jejich chápání světa před a po Star Wars lze prokázat určité anomálie, které nelze vysvětlit čirou náhodou a dle mnohých mají příčinu právě ve futuristické vizi, kterou Lucas prostřednictvím Star Wars světu předal.

V kontextu zmiňovaných několika úrovní společenského přesahu, který Star Wars pro svět znamenaly, lze nyní odpovědět na otázku, kterou jsem pokádal v perexu předchozího článku – je úspěch Star Wars zasloužený a odpovídající, nebo je spíše haló efektem? Ačkoli je pochopitelné, že určitou menšinovou roli v rámci úspěchu Star Wars hraje i haló efekt závislý na tom, že vzniklo něco velkého, co byli lidé ochotni následovat a změnilo to méně či více myšlenkový směr západního světa, i přesto jsem přesvědčen, že platí první možnost, a sice že úspěch Star Wars odpovídá jejich velikosti. Star Wars už v počátku vznikaly jako velká sága, o které měl Lucas jasno, že nebude omezena jen na pár filmů, ale že z ní vznikne bezedná a trvalá metanarace. Dnes, po téměř čtyřiceti letech, je koncepce Star Wars obřím souborem událostí, charakterů a vztahů, jež je svou obsáhlostí a sofistikovaností srovnatelná s historií některého z velkých světových států a v mnohém ji i převyšuje. A právě na koncepci příběhu(ů) Star Wars se zaměříme v příštím díle…

Seriál článků o Star Wars
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda první: Historie
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda druhá: Společenský přesah (TENTO ČLÁNEK)
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda třetí: Přehled postav a děje
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda čtvrtá: Recenze na Síla se probouzí
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda pátá: Analýza argumentů mluvících proti Síla se probouzí
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda šestá: Star Wars Expanded Universe (PŘIPRAVUJE SE)

Prosinec 14, 2015

  • V kapitole o kultuře se rozebírá merchandising a v kapitole o filozofii zase pohled do minulosti versus do budoucnosti? WTF? Má autor vůbec nějaké povědomí o tom, co slova kultura a filozofie znamenají? To je opravdu jen řečnická otázka.

  • Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *