Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda první: Historie

Jaroslav Thraumb

Jen těžko bychom hledali nejen ve filmovém, ale obecně v kreativně-uměleckém světě výraznější a rozsáhlejší metanaraci(1), která se s původně téměř nulovými ambicemi stala bezprecedentním kultem s tak širokým a hlubokým uměleckým i filozofickým dosahem. Ani takoví velikáni jako Marvel Comics či Joanne Rowlingová nedokázali se svým žánrově striktně vymezeným a specifickým dílem zasáhnout tak masové publikum, jako kalifornský rodák George Lucas. V čem vězí úspěch nenahraditelných Star Wars? Je to úspěch zasloužený, nebo spíše jen spoléhá na sociální haló efekt?

V sérii dílčích článků se pokusím propojit dosavadní historii a přehled světa Star Wars s recenzí a srovnávací analýzou sedmé epizody, která bude mít premiéru za pár dní. Začněme „nažhavovacím“ článkem, ve kterém shrnu to nejdůležitější z historie Star Wars a načrtnu stručnou narativní strukturu této hvězdné metanarace, která poslouží méně znalým jako začátečnický manuál a více znalým jako povinná rekapitulace dosavadního vývoje této nesmrtelné ságy.

star-wars-cinematography

Stručná historie

Na začátku sedmdesátých let, kdy se svět ještě stále vzpamatovával z důsledků druhé světové války a umělecky tak kinematografii dominoval především skeptický realismus (do té doby byl asi nejvýznamnějším sci-fi filmem 2001: Vesmírná odysea), začal George Lucas zatím jen ve svých myšlenkách pracovat na fikčním světě, který se v té době teprve formoval do podoby, jež je nám z našeho diváckého pohledu dnes naprosto cizí. Star Wars totiž původně byly diametrálně odlišné od toho, jakým směrem se vyvinuly v pozdějších letech a jak vypadaly v době, kdy se poprvé objevily v kinech. Tehdy se ještě Anakin jmenoval Annikin Starkiller a nikdo, dokonce ani sám George Lucas, v té době netušil, jak zářná budoucnost jeho vesmírná dobrodružství čeká.

Lucas vystudoval slavnou USC a po studiu dostal stipendium od Warner Bros. To mu umožnilo seznámení s Francisem F. Coppolou, dalším dnes už proslulým tvůrcem, se kterým v roce 1971 natočil svůj filmový debut THX 1138. O dva roky později režíroval ještě film Americké graffiti, který si vysloužil pět nominací na Oscara, v té době však už dávno operoval s myšlenkou fikční sci-fi metanarace, kterou se později ve formě nástřelu suchého scénáře pokusil nabízet studiím. Universal ho ze strachu o návratnost investice odmítlo a s úspěchem se setkal až u 20th Century Fox, které si však stanovovalo řadu téměř nesplnitelných podmínek, jež pak při natáčení málem stály Lucase celý film.

178797-004-A8847226

Lucas chtěl do Star Wars obsadit neznámé herce. Z tisícovek uchazečů padla volba na Marka Hamilla, Carrie Fisher a Harrisona Forda, který ve Star Wars původně hrát vůbec neměl. Lucas si ho najal pouze jako pomocníka při konkurzech, aby vedl dialogy s uchazeči, nicméně protože se dlouho neobjevil nikdo, kdo by do role Hana Sola Lucasovi vyhovoval, nakonec roli získal Ford, zjevně proto, že už po mnoha opakováních dokázal roli vnuknout určitou osobitost a ztotožnit se s ní. V té době byl však Ford ještě stále tesařem a po natáčení dojížděl do své dílny, kde pracoval jako řadový řemeslník.

Natáčení Star Wars provázela celá řada problémů a historek, které se z dnešního pohledu zdají až neuvěřitelné. Mnohokrát bylo natáčení na hraně a několikrát už bylo 20th Century Fox krok od toho spolupráci s Lucasem ukončit. Protože chronologie natáčení byla neuspořádaná a zmatená, nikdo z herců netušil, o čem vlastně Star Wars jsou, a tak byli už v době natáčení všichni přesvědčeni, že film bude propadák. Nepřidal tomu ani fakt, že řada scén byla natáčena v téměř komických podmínkách, protože se počítalo s tím, že potřebné efekty budou do filmu vloženy až v postprodukci, a tak většina herců nejednou zalitovala toho, že vůbec s natáčením Star Wars souhlasila.

Starwarsbehindthescenes_banner3

Traduje se několik slavných historek spojených s natáčením. Kenny Baker, který hrál robota R2D2, vyprávěl často historky o tom, jak štáb při odchodu na oběd občas zapomínal, že i roboty hrají skuteční herci, a nechával je na place, aniž by jim pomohl z kostýmů. Lucas často mluvil o tom, že Mark Hamill a Carrie Fisher byli nedůslední, na place neposlouchali a dělali si z natáčení legraci. Lucas nepatří mezi režiséry, kteří by si natáčení nějak výrazně užívali, takže byl z dvou mladých nezkušených herců na nervy a kvůli jejich chování se obával o autentičnost jejich výkonů. Vypadalo to, že nikdo, snad kromě samotného Lucase, nebere Star Wars vážně. To ho pochopitelně frustrovalo, nicméně se dál držel své vize, kterou hodlal uskutečnit, a dělal vše pro to, aby natáčení nic nenarušovalo. Tyto a řada dalších příběhů, jimiž byl průběh vzniku prvních Star Wars okořeněný, se dodnes hojně vypráví nejen mezi fanoušky hvězdné ságy.

Když byla produkce dokončena a natočený materiál se dostal k Lucasově čerstvě založené firmě na efekty (dnes slavná ILM), nikdo včetně herců nevěděl, o čem Star Wars vlastně vypovídají, a nikdo jim nepřikládal žádnou váhu. V průběhu natáčení i postprodukce byly mnohokrát problémy s rozpočtem, premiéra se musela odložit z roku 1976 na další rok a studio, které film zaštiťovalo, chtělo několikrát svoje peníze zpátky, protože přestávalo věřit, že by Star Wars vůbec mohl v kinech někdo navštívit. Díky přítomnosti jednoho člena rady 20th Century Fox, který Lucasovi věřil, se však dařilo opakovaně radu filmového studia přesvědčit, a tak se nakonec, 25.května 1977, Star Wars dočkalo uvedení do kin.

037-star-wars-theredlist

Dodnes se traduje o tom, jak se dělaly efekty pro Star Wars. Mnoho ze supervisorů tvořilo v garáži po nocích, protože nebyly peníze na lepší prostory a nestíhalo se, takže jestli v době natáčení někdo nepochyboval o byť sebemenším úspěchu Star Wars, tak při postprodukci byl skeptický snad úplně každý, včetně Lucase, který už mnohokrát ztrácel naději a jednou byl dokonce ze stresu hospitalizován na psychiatrii.

Když byl film konečně dokončen a připraven, George Lucas odjel, naprosto bez jakýchkoliv očekávání, na dovolenou a ani se nezúčastnil slavnostní premiéry. V době uvedení Star Wars mělo pouhých 40 kin zájem tento film uvést, a tak od něj skutečně nikdo ve filmovém světě, ani mezi tvůrci, ani mezi diváky a ani mezi kritiky, nic neočekával. Když nicméně Lucas vstoupil do hotelu, kde se měl na dovolené ubytovat, čekal už na něj na recepci vzkaz: „Star Wars jsou megahit!“

Hvězdným válkám nikdo nevěřil. V jisté době snad ani sám jejich tvůrce, který už byl unavený z věčných tahanic se studiem a mnohokrát se musel o osud svého díla bát. Za to, jak neambiciózní původně Star Wars byly, mluví i fakt, že 20th Century Fox ve smlouvě ponechalo Lucasovi kompletní práva na merchandising(2), protože absolutně nevěřilo tomu, že by pro ně mohl mít kasovní potenciál. Toho pak rada studia určitě mnohokrát zalitovala, protože právě z merchandisingu se Lucasovi sypaly miliony dolarů denně. Samotný film se stal nejvýdělečnějším filmem v dějinách, vydělal celosvětově téměř 800 milionů dolarů a v amerických kinech (460 mil. USD) byl překonán až Titanicem Jamese Camerona o dvacet let později. A dle dostupných informací (které jsou neověřitelné, ovšem vzhledem ke kontextu díla uvěřitelné) se žádný jiný film v historii nedočkal při své premiéře tak dlouhého potlesku vestoje. Lidé v kinech byli emocemi zasaženi dokonce do takové míry, že hrdiny na plátně povzbuzovali jako na fotbalovém zápase. Takový emocionální dosah měly Star Wars hned při svém prvním uvedení.

 

(1)     Metanaraci lze definovat jako „velké vyprávění“, všezahrnující příběh obvykle s vlastními pravidly a systémy (metanarací jsou např. různá náboženství, literární velepříběhy apod.)

(2)     Merchandising je podpora prodeje zabývající se péčí o brand, mj. zahrnuje také výrobu a prodej různých artefaktů, např. hraček ad. s určitou konkrétní marketingovou tématikou (zde Star Wars)

 

Seriál článků o Star Wars
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda první: Historie (TENTO ČLÁNEK)
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda druhá: Společenský přesah
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda třetí: Přehled postav a děje
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda čtvrtá: Recenze na Síla se probouzí
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda pátá: Analýza argumentů mluvících proti Síla se probouzí
Všeobjímající kult jménem Star Wars, epizoda šestá: Star Wars Expanded Universe (PŘIPRAVUJE SE)

Prosinec 11, 2015

  • Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *