Výtah jako zbraň – 5 případů, kdy se ve výtahu odehrála epická akční řežba
Ačkoliv to tak nevypadá, výtah je pro akční scénu jako stvořený. Těsný, uzavřený prostor, kde můžou znepřátelené postavy dát pořádný průchod emocím. Vybrali jsme pět případů, kdy tato malá místnost posloužila jako efektní kolbiště.
Ruce pryč
Total Recall (1990)
Tajný agent s děravou pamětí Douglas Quaid (Arnold Schwarzenegger) svádí závěrečný souboj se zabijákem Richterem (Michael Ironside). Rvačka vrcholí na výtahové plošině, kde se Quaidovi podaří Richtera téměř přehodit přes okraj. Jenže Richter se Quaida chytí a nebýt okraje uzavřené šachty, stáhl by jej s sebou dolů. Okraj šachty a plošina zafungují jako nástroj brutálního odstranění padoucha. Ve filmu je pár náznaků, že celé dobrodružství se odehrává pouze v Quaidově hlavě, což vysvětluje absurdní nadsázku, podtrhovanou krvavými efekty. Utržení rukou a gejzíry agresivně rudé krve k tomuto dojmu prostě patří. See ya at the party, Richter!
Nefunkční past
Captain America: Návrat prvního Avengera (Captain America: The Winter Soldier, 2014)
Výtah zde má pro změnu posloužit padouchům. Superhrdina Steve Rogers alias Captain America (Chris Evans) se blíží odhalení hrůzného spiknutí. Při jízdě výtahem se náhodně veze s kolegy ze zásahového komanda. Na dalším patře nastoupí lidé v obleku. Když se na další zastávce přidá ještě parta vojáků a výtah je plný nervózně se potících chlapíků s rukama na zbrani, je Capovi jasné, že výtah má sloužit jako past, ze které po svých neodejde. Jenže Captain America je Captain America a připravená past tak poslouží pouze tomu, že o její stěny otluče polapený superhrdina její strůjce.
Zabitá romantika
Jízda nadoraz (Drive, 2011)
Krátká výtahová etuda skvěle ilustruje nejen zvláštní osobnost titulního hrdiny Řidiče (Ryan Gosling), ale i jeho životní problémy. Řidič je hoch s duší citlivého dítěte a ochranitelskými instinkty rozzuřeného žraloka. Přes den pracuje jako filmový kaskadér, přes noc jako únikový řidič zločinců. Když se manžel jeho sousedky, do níž je zamilován, zaplete do problémů s mafií, neváhá ujmout se role jejího ochránce. Řidič se totiž rád stylizuje do role romantických filmových hrdinů, bránících svou milou proti zlu (na jednu „odvetnou“ akci si dokonce vezme masku herce, kterého ve filmech zrovna dubluje), což ale kontrastuje s jeho znepokojivými násilnickými sklony. Všechny tyto aspekty jsou vyjádřeny ve scéně, kdy doprovází svou platonickou lásku výtahem. Když se k nim přidá mafiánský zabiják, Řidič ohleduplně vezme sousedku stranou, romanticky ji ve zpomaleném záběru políbí, hrdinně se vrhne na padoucha… a zcela nemilosrdně mu před zraky své křehké vyvolené rozdupe hlavu na kaši. Scéna se odehrává beze slov, ale ze sousedčina pohledu je jasné, že s hlavou najatého vraha Řidič rozdupal i poslední šanci na naplnění romantického snu.
Zrádná odrazová plocha a žádný prostor pro manévrování.
Smrtonosná past 3 (Die Hard: With a Vengeance, 1995)
John McClane (Bruce Willis) přichází do banky, aby varoval její vedení před příchodem teroristů. Na cestě výtahem jej doprovází skupina policistů, což jsou ve skutečnosti přestrojení zločinci. Padouch stojící vedle Johna má na prsou odznak jeho zabitého kamaráda, který sázel číslo odznaku do loterie. John by si toho čísla snad ani nevšiml, nebýt panelu na stěně výtahu, v níž se odznak odráží. Pak stačí už jen rychle tasit a spoléhat se na to, že protivníci nemohou v úzkém prostoru příliš manévrovat. Během třiceti vteřin tak výtah čítá čtyři rozstřílené teroristy a jednoho zakrváceného poldu.
Stoický masakr
Sonatine (1993)
Gangster Murakami (Takeši Kitano) se ve společnosti svého gangu skrývá na pláži před zabijáky. Nakonec ho už ale čekání na smrt nebaví a rozhodne se vypravit svého pronásledovatele hledat. Když ho se svými muži nenajde v jeho hotelovém pokoji, natrefí na něho úplnou náhodou ve výtahu. Strhne se přestřelka, limitovaná úzkými prostory výtahu. Gangsteři nemohou dělat nic moc jiného, než stát na místě, střílet a doufat, že je trefí co nejméně kulek. Ve filmu obecně není příliš pohybové akce. Scény, v nichž postavy „ožívají“, jsou především ty, kde gangsteři blbnou na pláži, hrají různé hry nebo prožívají románky. Naopak v momentech přestřelek a zabíjení jsou postavy netečné, stoické. Ve výtahové scéně je jejich netečnost motivována úzkým prostorem výtahu.