Železná srdce (Fury) – Nezmapované teritorium Davida Ayera – recenze

V kinech od: 13.11.2014

Režisér, ale především scenárista David Ayer se po vcelku nepovedené a ploché Sabotáži vrací zpět do české distribuční sítě. Tentokrát ovšem ve vojenské, nikoliv policejní uniformě.

fury

Ayer točí filmy o tom, co zná nejlépe. Jeho scenáristická i režisérská filmografie je skrz naskrz prolezlá policejní korupcí a jeho postavy jen sporadicky opouštějí hranice Spojených států amerických. Je tedy velkým překvapením, že hlavní hrdinové jeho nového filmu Železná srdcese neocitají uprostřed drogového kartelu někde na jihu Spojených států, ale na začátku konce druhé světové války uprostřed nacistického Německa.

Ayer vyrůstal v oblasti Los Angeles, kde s trochou peněz a špetkou diplomatických schopností nebylo vůbec těžké dosáhnout toho, aby konkurenční dealer skončil ve vězení, zatímco vy jste beztrestně a s policejní ochranou dál prodával drogy na místní střední škole. Za svůj původ se Ayer nikdy nestyděl a prakticky ve všech jeho filmech to dává okatě najevo. Čerpá ze svých vlastních zkušeností, které ochotně sdílí na plátně a které propůjčují jeho filmům značnou dávku autenticity. Jeho postavám nechybí nejednoznačné motivace a téměř vždy se pohybují v šedé zóně morálky.

Tentokrát se ale Ayer s Železnými srdci vydává do pro něj nezmapovaného teritoria Třetí říše. Nicméně své kořeny v policejních kalhotách jistě nezapomněl.

Brad Pitt;Shia LaBeouf;Logan Lerman;Michael Pena

Představte si, že jste se s vyznamenáním vyučili písařem, ale místo toho, abyste hned po škole šli sloužit své vlasti tím, co vám jde nejlíp, pošlou vás skrz byrokratické bludiště kydat hnůj na frontu. Když k tomu přičtete všudypřítomnou smrt, se kterou jste se ještě ve svém krátkém životě nesetkali a pacifistické manýry vám vlastní, přijdete na to, jak se asi cítilo jedno z Ayerových železných srdcí.

Ženou i válkou nepolíbený Norman (Logan Lerman) přišel k pozici kulometčíka v tanku plném ostřílených válečných veteránů jak slepej k houslím a ocitl se tak uprostřed vřavy posledních krvavých dní druhé světové války. Naštěstí byl neomylnou armádou přiřazen k té nejlepší tankové posádce na frontě. Ovšem v době, kdy jeden německý Tiger spolknul pět amerických Shermanů a kdy se úspěšnost tankových posádek měřila ve dnech strávených naživu.

Otcovsky se panice Normana ujímá Don „Wardaddy“ Colier (Brad Pitt), aby ho na druhém konci války vrátil do světa jako nefalšovanou válečnou mašinu. Během jeho válkou urychleného dospívání v útrobách tanku mu děla společnost věčně ožralý Gordo (Michael Peña), nevychovaný Graddy (Jon Bernthal) a zbožný Boyd přezdívaný „Bible“ (Shia Labeouf).

Není žádným tajemstvím, že David Ayer si prošel problematickým dětstvím. Ještě jako teenagera ho rodiče vyhodili z domu, střechu nad hlavou mu poskytli příbuzní a  ihned po absolvování střední školy narukoval do armády, aby se na palubě ponorky účastnil posledních bojů studené války. Jistá podobnost s jednou z jeho postav tedy nemůže být náhodná. Ayer tak opět sahá do rukávu vlastních zkušeností, otcovskou figuru nahrazuje Wardaddym a postavu dospívajícího Normana obohacuje špetkou autobiografického rozměru. S čím se ale u Ayera setkáváme poprvé je jemně utkaný závoj spirituality, který v několika místech nepatrně zahaluje tvář jeho nového snímku. Zatímco nezkušený Norman v tanku nalézá první zrnka dospělosti, Don zřejmě znovu nachází svou ztracenou víru v Boha, když společně s „Biblí“ citují kapitolu 6, verš 8. z knihy Izajáš. Ve filmu se také několikrát opakuje tématika válečných koňů. Nevinných duší, které se potulují v historkách, snech ale i životech jednotlivých postav.

7036ad9a4ffcec7a_FURY-PK-05__DF-05676_.xxxlarge_2x

Zatímco autobiografické otisky a skvělé herectví většiny představitelů dodávají na autenticitě některých postav a jejich interakcí, Ayerova téměř obsedantní porucha při připravování a natáčení filmu perfektně dokresluje jeho věrohodný obraz druhé světové války. Během příprav Ayer oslovil řadu odborných poradců a válečných veteránů, kteří hlavním představitelům podávali přímé výpovědi o tom, jak se takový Sherman řídil během jedné z nejkrvavějších bitev. Většina kostýmů byla ušita z dobových materiálů a komparz se skládal z bývalých i současných britských vojáků. Ayer zašel tak daleko, že si na natáčení nechal dopravit poslední pojízdný Tiger na světě. Zbylé pochyby o autentičnosti filmu smetává naturalistická kamera Romana Vasaynova, který s Ayerem spolupracoval na jeho předchozím filmu Patrola. I přes epizodické vyprávění, kdy jednotlivé části na sebe navazují poměrně nahodile, se Ayerovi daří divákovi poskytnout kvalitní vojenskou „žánrovku“, která tématicky vybočuje z jeho předchozí tvorby.

USA, 2014, 135 min
David Ayer
Scénář: David Ayer
Kamera:
Roman Vasyanov
Hudba: Steven Price
Hrají:
Brad Pitt, Logan Lerman, Shia LaBeouf, Jon Bernthal, Scott Eastwood, Jason Isaacs, Michael Peña, Jim Parrack, Brad William Henke, Lee Asquith-Coe, Mark Badham, Kevin Vance, Alicia von Rittberg, Christina Ulfsparre, Anamaria Marinca

Listopad 20, 2014