Ztracená patrola (Lost Patrol) – Frustrace při obraně oázy – Válečné filmy
John Ford proslul především jako režisér westernů. Co naplat, že všechny své Oscary sbíral za jiné žánry, největší slávu mu přinesly příběhy hrdinů Divokého západu, v mnoha případech s Johnem Waynem v hlavní roli. Roku 1934 si režisér udělal také výlet do světa válečných filmů, když přijal práci na příběhu britské jízdní války, odříznuté za I. světové války v poušti.
Nejedná se nicméně o originální dílo, nýbrž o remake stejnojmenného, tehdy ještě němého britského filmu. V něm si mimo jiné zahrál bratr Victora McLaglena, zde hlavního, bezejmenného hlavního hrdiny. Jméno McLaglen tímto neřeklo v rámci žánru své poslední slovo, Victorův syn Andrew režíroval např. válečné filmy Devil´s Brigade nebo Wild Geese. Bez zajímavosti není ani to, že zdaleka nešlo o poslední remake původního snímku.
Roku 1936 vznikla sovětská verze Trinadtsat, zasazená do příslušných kulis Střední Asie, za II. světové války došlo k posunutí do aktuálního konfliktu a umístění na Saharu, film pod názvem Sahara natočil Zoltan Korda a hlavní roli ztvárnil Humphrey Bogart. A nakonec tu máme další Saharu, tentokrát z roku 1995 a režírovanou Brianem Trenchard-Smithem. Variací na jeden původní němý film tak máme dost a dost.
Základní příběh je ve své podstatě velmi jednoduchý. Skupina vojáků se nachází v oáze, kde mají k dispozici dostatek vody. Jenže poušť okolo ovládá nepřítel, takže nelze uniknout z pasti. K všeobecnému ohrožení ze strany protivníka se přidává také velké horko, působící u některých jedinců jako spolehlivý rozvraceč morálky a psychické stability.
McLaglen v hlavní roli zde předvádí jeden ze žánrových, divácky vděčných archetypů, tedy drsného seržanta. Jeho postava nemá žádné jméno a představuje typ drsného, schopného a v jádru dobrého chlapíka. Přesně toho, který sice vyžaduje kázeň a disciplínu, ale na druhé straně je spravedlivý a jeho vojáci ho chovají ve velké úctě. Zkrátka hrdina, jemuž fandíte až do úplného konce.
Ve zbytku jednotky se pak najde několik snadno identifikovatelných postav, jako nezkušený nováček, zdánlivý světák nebo náboženský fanatik. Třetího z nich se na výbornou zhostila ikona hororových filmů studia Universal, Boris Karloff. Role šílence mu padla jako na míru šitá a rozhodně jde o nejvýraznější herecký výkon ve filmu.
John Ford si dal velkou práci s budováním hutné atmosféry. K jejímu navození použil prostý, ve své podstatě ale geniální tah. Arabské bojovníky nechává až do samotného závěru skryté očím diváka. Pouze se tu a tam ozve výstřel z pušky, ale střelec zůstává neviditelný. V tomto ovzduší, kde každé vystrčení hlavy může znamenat rychlou smrt, frustrace obránců oázy roste patřičně rychle. Mimochodem, když už se Arabové objeví, jednoho z nich hraje režisérův bratr Francis, v titulcích ovšem neuvedený.
Zatímco atmosféra filmu je i po letech obdivuhodná, technické provedení působí v některých případech lehce úsměvným dojmem a některé scény už zkrátka na dnešního diváka nebudou působit tak, jako na jeho předchůdce ve třicátých letech dvacátého století. Nepříliš záživné jsou také některé dialogy, vedené mezi vojáky. Jejich obsah, složený ze zážitků z minulosti jednotlivých postav, nenabízí zrovna divácky vděčný materiál.
I tak jde ale o povedený starší válečný snímek. Pokud patříte mezi obdivovatele pana Forda či pana Karloffa, pak se rozhodně vyplatí po něm sáhnout. Jestliže ale upřednostňujte spíš akčněji pojaté zástupce žánru, lze doporučit spíš novější verze, natočené pod názvem Sahara a uvedené výše.
Hodnocení autora:
[starreview tpl=16 size=’30‘]
Režie: John Ford
Scénář: Dudley Nichols
Hudba: Max Steiner
Hrají: Victor McLaglen, Boris Karloff, Wallace Ford, Reginald Denny, Billy Bevan, Alan Hale, Brandon Hurst
Latest posts by Jan Hauer (see all)
- Mrchožrouti (Les Morfalous) – Belmondovi hrdinové – recenze - 23.3.2014
- Oáza – Euro war po česku – Válečné filmy - 16.3.2014
- Santo contra Hombres Infernales – recenze - 14.3.2014